Sprekker fra gruvedriften gjorde at 7 km av E10 måtte legges om

Nå er trafikken satt på på siste del av E10 i Kiruna i Nord-Sverige etter flere år med omlegging.

Jarle SkoglundJarle SkoglundJournalist
18. nov. 2020 - 10:49

Kiruna er bokstavelig talt fundamentert på gruvedrift. Det er et omfattende nettverk av tunneler under bakkenivå etter uttak av store mengder jernmalm fra starten i 1900 og fram til i dag.

Gruveselskapet LKAB måtte derfor ta beslutningen om å flytte deler av byen Kiruna, som også omfatter infrastrukturen. E10 ble også berørt og er nå lagt i en ny trase. Jernbane og vei 870 har også vært i fare og er derfor flyttet. En midlertidig jernbanestasjon har erstattet den gamle og en ny permanent stasjon er planlagt.

Nå er det svenske Trafikverket nesten helt ferdig med å bygge den nye E10 gjennom Kiruna, og nylig kunne trafikken settes på den siste parsellen.

Ettersom gruvedriften førte til at bakken sprekker i deformasjonssonen, er de berørte veiene blitt flyttet. Vei 870 ble ferdigstilt i 2015, og for et par uker siden kunne trafikken slippes inn på den nye E10. Den nye veien består av en sju kilometer lang strekning som går nord for Kiruna, forbi sentrum.

Charlotta Blind, har vært projektleder for E10 på Trafikverket. <i>Foto:  Trafikverket</i>
Charlotta Blind, har vært projektleder for E10 på Trafikverket. Foto:  Trafikverket

Charlotta Blind, som har vært prosjektleder for Trafikverket, forteller at en stor utfordring ved prosjektet har vært å gjøre den nye E10 klar i tide, før påvirkningen fra gruvedriften har blitt for tydelig. I vår ble sprekkdannelsen så omfattende at Trafikverket besluttet å stenge den gamle veien. I seks måneder har derfor E10-trafikken måttet omdirigeres via sentrumsgater i Kiruna.

Deler av den mobile støpe- og forskalingsvogna kjent som «Drammensvogna» skal brukes på ei E6-bru i Trøndelag når den nå er ferdig med innsatsen på E16 ved Sollihøgda.
Les også

Nå er bruene støpt ferdig på ny E16 over Sollihøgda


Fjellmiljøet har inspirert

Utsikten langs den nye strekningen er fantastisk. Samtidig som veien grenser til Kirunas nye sentrum, blir du møtt av utsikt over fjellverdenen.

– Det har vært viktig å la veien smelte inn i omgivelsene. Vi har hentet inspirasjon fra nærliggende fjell, fra jernmalm og bygninger, sier Charlotta Blind.

En dyp rødfarge er gjennomgangsdekor på bruer, støyskjermer og i rundkjøringen som er prydet med sedumplanten. Brurekkverkene er opplyst med konturer av fjell som lyser opp for trafikantene på E10. I kulvertene som fører gang- og sykkeltrafikk under E10, er store flater opplyst med fjellmotiver.

– Vi har jobbet mye med belysningen. Samtidig som det trengs god belysning for trafikksikkerheten, må det ikke forstyrre naturen eller nordlyset, sier Charlotta Blind.


Hensyn til friluftsliv

For folket i Kiruna er det viktig å kunne komme seg til utmarksområdene nord for Kiruna. Derfor har den nye veien 15 bruer som fører fotgjengere og syklister over eller under nye E10 og ut i naturen. Noen av bruene er tilpasset skiløpere og snøscooterkjørere. Den lengste brua fører E10-trafikken over en kløft og er 180 meter lang. Et par av skiløypene går under brua.

– Det har vært viktig for oss å få gode løsninger for friluftsliv, vi har hatt en god dialog med kommunen, friluftsforeninger og turistbedrifter i nærheten, forteller Charlotta Blind.

Det er ikke første gang et tog sporer av på Ofotbanen. I mars 2023 sporet også et tog av like ved Narvik jernbanestasjon.
Les også

Stengt i 65 dager: Ny avsporing 15 timer etter åpningen

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.