DRIFT OG VEDLIKEHOLD

Spjotsodd bru blir stivet opp

Myke hengebruer er en norsk spesialitet som det blir stadig færre av. De blir enten avstivet eller revet. Den neste for tur er Spjotsodd bru i Telemark. Den skal få fagverk som gjør at den ikke lenger blir myk. Anbudsfrist for jobben er 1. mars.

Denne brua har lysregulert envegstrafikk på grunn av dårlig bæreevne. Den som vil gjøre noe med det, må gi anbud innen 1. mars.
Denne brua har lysregulert envegstrafikk på grunn av dårlig bæreevne. Den som vil gjøre noe med det, må gi anbud innen 1. mars. Foto: Google
19. jan. 2018 - 02:17

Spjotsodd bru ligger i Kviteseid kommune. Den ble åpnet i 1963. Den har til oppgave å føre fylkesveg 41 over sundet mellom innsjøene Bandak og Kviteseidvatnet. Brua er 291 meter lang. Hovedspennet utgjør 150 meter.

Myke hengebruer skiller seg fra stive ved at kjørebanen ikke er avstivet av fagverk eller stålkasse, bare av lengsgående bjelker og tverrbærere.

Det er lenge siden den siste myke hengebrua ble bygd her i landet. Brutypen har ikke den bæreevnen som kreves på moderne veger. Derfor får Spjotsodd bru påmontert fagverk.

 

Envegskjøring


Oppdraget omfatter også overflatebehandling av alt stål, ikke bare det nye. Dessuten skal betong i tårn, rigler og kjørebane rehabiliteres og lagrene bygges om.

På grunn av begrenset bæreevne ble brua envegskjørt for tunge kjøretøyer for mange år siden. Biler med en totalvekt over 35 tonn må kjøre inn på en lomme før de kan krysse brua. Der blir de registrert av sensorer som sørger for at motgående trafikk får rødt lys. Senere har det blitt lysregulert envegskjøring for all slags trafikk.

 

Stengt for tungtrafikk i et halvt år


Når opgraderingen av Spjotsodd bru er fullført, blir det normal tovegs trafikk. Da blir maksimalt tillatt akseltrykk 10 tonn og totalvekt 60 tonn.

Prosjektering av oppgraderingen av brua er utført av Statens vegvesen i egenregi. Innen utgangen av oktober neste år må jobben være fullført.

Fra 1. desember i år til 30. mai neste år blir brua stengt for tunge kjøretøyer. - Vi har valgt denne løsningen både av hensyn til arbeidernes sikkerhet og muligheten til å utføre arbeidet. Kjørebanen går ned i en bølgedal når tunge kjøretøyer går over, sier byggeleder Halvor Uldal Kåsa i Region sør.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.