Sparer 12,5 millioner på å bruke 3D-modell på veiprosjektet

Først bygde Statens vegvesen en digital 3D-modell av ny E39 Leirvika-Rendalen. Nå bruker entreprenøren 3D modellen i anleggsarbeidet med den 4,8 kilometer lange strekningen. Det har gjort jobben mer effektiv, og rimeligere.

Jarle SkoglundJarle SkoglundJournalist
24. feb. 2021 - 14:02

 – Verktøyet gjør at vi har oppdaget og fjernet flere store og små feil i 3D modellen av den nye vegen. Dette er mangler det ville blitt kostbart og utbedre i anleggsarbeidet. Det kan gjøre vegprosjektet inn til 12,5 millioner kroner rimeligere, sier prosjektleder Odd Helge Innerdal i Statens vegvesen i en melding fra E39-prosjektet Leirvika-Rendalen.

Statens vegvesen har brukt 3D-modeller i planlegging av nye veger siden 2012. Nå er disse modellene tatt videre med at det legges inn informasjon om elementene i modellen. Det gjør 3D modellene til et supereffektivt verktøy ute i vegprosjektet og i møter mellom Vegvesen og entreprenøren Bertelsen & Garpestad.

Nøkkelen ligger i å oppdage og utbedre feil i den tredimensjonale modellen, før entreprenøren starter byggearbeidet. Slik unngår Vegvesenet tidkrevende og til dels kostbare krav om ekstra betaling for endringer under bygging.

Prosjektleder Ole Martin Lilleby (til venstre) og anleggsleder Pål Børslid ved tunnelinngangen mot Sande. Inne i tunnelen er det brukt PE-skum dekket med sprøytebetong i hele lengden på 1000 meter.
Les også

Sikrere vei mellom Førde og Sande står klar på nyåret

Prosjektleder Odd Helge Innerdal i Statens vegvesen ligger foran skjema i arbeidet med ny E39 Leirvika-Rendalen.
Prosjektleder Odd Helge Innerdal i Statens vegvesen ligger foran skjema i arbeidet med ny E39 Leirvika-Rendalen.

Verktøy for å avdekke og korrigere feil

Den digitale 3D modellen gir en helt annen forståelse av byggeprosjektet enn tradisjonelle planskisser og tegninger.

- 3D modellen er et svært effektivt verktøy som gjør det lettere å avdekke og korrigere feil i modellen. Det gjelder særlig i overgang mellom veg og bru hvor det er mange tekniske installasjoner som skal samkjøres, sier Innerdal.

3D modellene gjør også møter med eksterne interessenter og grunneiere enklere da det er lettere å vise hvordan vegen vil se ut etter at byggingen er fullført

Mer å hente i byprosjekt

Innerdal mener gevinsten vil være større i et mer komplekst vegprosjekt i tettbygde strøk og byområder.

- Vi bygger ny veg ute på bygda mellom Leirvika og Rendalen. Det er mer krevende å ha oversikt over alt som ligger skjult i bakken i byområder, og planlegge hvor installasjonene i nye veger skal plasseres. Der kan de nye 3D modellene spare opp mot 10 prosent av prosjektkostnaden. I vårt prosjekt ser vi for oss en innsparing på inn til fem prosent, sier Innerdal.

Prosjektleder Øystein Fosse i Bertelsen & Garpestad, sier samarbeidet med Vegvesenet blir enklere og mer effektivt med bruk av 3D-modellen.

- Det blir lettere å få oversikt når vi kan studere vegmodellen fra ulike vinkler. Slik kan vi ta avklaringer om for eksempel plassering av et rør. Skal røret legges sånn eller sånn, sier Fosse.

Nesten feilfritt

Fire måneder etter byggestart er entreprenøren ferdig med 20 prosent av vegprosjektet med kun 13 endringer og syv tekniske avklaringer.  Det er lite i forhold til tradisjonelle vegprosjekter. Innerdal mener det raskt kunne vært dobbelt så mange feil uten 3D modellen. Entreprenøren jobber raskere enn planlagt.

Vegvesenet skal bruke den nye 3D modellen i arbeidet med resten av den 26 kilometer lange europaveg strekningen mellom Betna og Stormyra.

Etter planen skal den nye trafikksikre vegen med bedre framkommelighet åpne i 2024. Prisen er beregnet til 2,1 milliarder kroner.

HAV Group har designet fergene til Fjord1 og skal levere elektriske og autonome system og funksjoner. Fergene skal inn på E39 Lavik-Oppedal i september 2026.
Les også

Fjord1: : Velger Tyrkia som byggested for selvkjørende ferger

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.