Nye Sotra bru sett mot øst.
Nye Sotra bru sett mot øst. (Foto: Statens vegvesen)

Sotrasambandet: Utenlandsk konsortium sikret seg kontrakten på 19,8 milliarder 

Sotra Link leverte det beste tilbudet, og sikret seg den historisk store OPS-kontrakten på byggingen av det nye Sotrasambandet.

Konsortiet som har levert sitt tilbud under navnet Sotra Link er et arbeidsfellesskap bestående av italienske Webuld S.p.A, koreanske SK Engineering Co. Ltd. (SK & E&C), og den australske bankgrupperingen Macquarie.

Sluttforhandlingene av kontrakten har avdekket at prosjektet blir 3,6 milliarder kroner dyrere enn den til nå vedtatte rammen for prosjektet. Det endelige tilbudet fra leverandøren er på 19,8 milliarder kroner for OPS-delen.

Den totale rammen for prosjektet er nå økt til 23,1 milliard kroner, inkludert blant annet arbeidene til Statens vegvesen.

Det opplyser Samferdselsdepartementet i en pressemelding.

Dette til tross for at Statens vegvesen har jobbet tett sammen med de tre tilbyderne  for å for å prøve å kutte kostnader og finne gode løsninger for prosjektet. 

 

– Folk har ventet lenge på ny bru til Sotra. I dag er vi et skritt nærmere. Valget av Sotra Link som vinner av kontrakten til å bygge ut Sotrasambandet er viktig for den videre framdriften. Jeg er glad for den jobben Statens vegvesen har gjort for å lande dette, sier samferdselsminister Knut Arild Hareide.

Les også

Vegvesenets største utbyggingskontrakt

 

OPS-kontrakten (offentlig -privat samarbeid) som er tildelt Sotra Link har en verdi på 19,8 milliarder kroner. Sotra Link skal finansiere, prosjekter, bygge, drifte og vedlikeholde veianlegget i 25 år etter trafikkåpning i 2027. Kontrakten er den største enkeltkontrakten som er inngått av Statens vegvesen opp gjennom alle tider, og den største kontrakten som er tildelt i EU hittil i 2021.  Totalrammen for prosjektet er estimert til 23,1 milliarder 2022-kroner, inklusive forberedende arbeider som har pågått siden 2018. Rammen vil bli endelig fastsatt etter stortingsbehandling i desember i år.

Utbyggingsdirektør Kjell Inge Davik i Statens vegvesen er svært fornøyd med at OPS-kontrakten er tildelt.

– Sotra Link har levert et meget konkurransedyktig tilbud for gjennomføring av Sotrasambandet og tar et betydelig ansvar og risiko for at prosjektet gjennomføres til avtalt tid og pris. Selskapene bak Sotra Link har lang erfaring med gjennomføring av OPS-kontrakter og lang erfaring med bygging av hengebru og tunneler. Vi ser fram til et tett samarbeid med Sotra Link i mange år framover.

Les også

Effektiv gjennomføringsplan

Sotra Link har levert en effektiv gjennomføringsplan og vil innen kort tid etablere en prosjektorganisasjon lokalt.

– Dette er meget proaktivt av Sotra Link og bidrar til å skape trygghet rundt trafikkåpningsdatoen av firefelts veianlegg 1. juni 2027, sier utbyggingsdirektør Davik.

Sotra Link er eid av tre internasjonale selskaper. Den australske investeringsbanken Macquarie Group Ltd, med hovedkontor i Sydney har 70 prosent eierandel. Det Sør-Koreanske byggingeniørfirmaet SK Ecoplant Co. Ltd har 20 prosent eierandel og det italienske industrikonsernet Webuild S.p.A er inne med 10 prosent ​på eiersiden.

Blant selskapene i Sotra Link har knyttet til seg på rådgiver- og prosjektering er de norske kontorene til Norconsult og Multiconsult. I tillegg inngår selskapene PINI fra Sveits, FCC fra Spania og Intertoll fra Ungarn i arbeidet med gjennomføring av prosjektet.

– Vi er allerede gjennom tilbudsprosessen blitt gjort kjent med at Sotra Link har knyttet til seg flere norske entreprenører, råvareleverandører og underleverandører til gjennomføringen av prosjektet. Et så stort prosjekt har et enormt behov for lokale og nasjonale bidragsytere i prosjektgjennomføring. Slik vi ser det har Sotra Link gjort en meget god jobb og etablert et tett samarbeid med flere lokale bidragsytere, sier prosjektsjef Arve Tjønn Rinde.

 
Relatert artikkel

Forsiden akkurat nå