Sørlandet koker i krangel om veglys

Veglys eller ikke på nye E18 Tvedestrand - Arendal? Lokalt på Agder har spørsmålet skapt et heftig engasjement fra grasrotnivå og langt inn i stortingskorridorene.

Veilys og elv. Kveldslys. Bil i fart. Drammenselva. Mjøndalen, Nedre Eiker, Buskerud.
Foto: © Bjørn-Owe Holmberg / Samfoto
Veilys og elv. Kveldslys. Bil i fart. Drammenselva. Mjøndalen, Nedre Eiker, Buskerud. Foto: © Bjørn-Owe Holmberg / Samfoto Bilde: Holmberg, Bjørn-Owe
Thor Søndenaa
10. jan. 2017 - 16:02

 - Vårt mandat er samtidig å fornye vegutbyggingen i Norge. Det gjør vi ved å utfordre vegnormalene slik at de kan forbedres og at vi får størst nytte igjen for samfunnets midler, heter det på Nye Veiers hjemmeside.

Dette er da også utgangspunktet for at Nye Veier har søkt om å få bygge den nye parsellen på E18 med vegbelysning bare i kryss og tunneler.

 

Vegvesent foreslår nye krav

Samtidig med at Vegvesenets håndbok N 100 Veg- og gateutforming er sendt ut på høring i ny versjon, har Nye Veier søkt om å få bygge den nye parsellen på E18 med veglys bare i kryss og tunneler. Kravet til veglys på 4-felts motorveger med fartsgrense 110 km/t er ifølge høringsforslaget en ÅDT > 20.000.

Prognosene fra Statens vegvesen sier at trafikken på deler av den angjeldende strekningen vil øke til dette nivået i løpet av 20 år.

Tall for motorvegen Grimstad – Kristiansand viser at trafikken der har vokst sterkere enn prognosene skulle tilsi fra 2009 da vegen ble åpnet og fram til i dag.

 

Ikke nødvendigvis lønnsomt

Forskningsleder ved transportøkonomisk institutt Rune Elvik. <i>Foto: Pia Solberg, NTB Scanpix</i>
Forskningsleder ved transportøkonomisk institutt Rune Elvik. Foto: Pia Solberg, NTB Scanpix

Forsker ved TØI, Rune Elvik , bekrefter overfor Våre Veger at der har vært gjort samfunnsøkonomiske beregninger som viser at belysning av motorveger ikke nødvendigvis er samfunnsøkonomisk lønnsomt.

Men beregningene burde nå vært gått gjennom på nytt i lys av utviklingen av LED-lamper som bl.a. har en lang levetid og er lang mindre kostnadskrevende enn tidligere belysning med tanke på strømforbruk.

 

Stortingspolitikere mobiliserer

Reaksjonene på Nye Veiers søknad har ikke latt vente på seg. Mer enn 100 innlegg på avisen Agderpostens Facebookside går nesten entydig inn for å beholde vegbelysingen. En rekke innlegg i avisen likeså.

Ordfører i Tvedestrand, Jan Dukene (Tverrpolitisk liste), ønsker å engasjere kommunene i østregionen til en samlet protest mot Nye Veiers plan.

Nå krever Aust-Agder-benken på Stortinget en nærmere utredning av saken før den blir avgjort. Ingebjørg Godskesen (FrP) har tidligere uttalt til Agderposten at hun håper at statsråden vil gripe inn og si at lys på en slik veg er helt nødvendig. Kjell Ingolf Ropstad (KrF) sier at han mener stortingspolitikerne må gripe inn dersom direktoratet imøtekommer Nye Veiers søknad.

 

-Unaturlig at vi kommenterer

Kommunikasjonsdirektør Sissel Faller i Vegdirektoratet. <i>Foto: Statens vegvesen</i>
Kommunikasjonsdirektør Sissel Faller i Vegdirektoratet. Foto: Statens vegvesen

Statens vegvesen er offentlig blitt beskyldt for å holde munn i saken selv om de sitter på en svært betydelig kompetanse om vegtrafikk og sikkerhet.

Kommunikasjonsdirektør Sissel Faller i Vegdirektoratet har følgende kommentar:

-Vår håndbok N100 om veg- og gateutforming inkludert veglys er på høring med svarfrist 15.3.

-Siden saken nå er på høring er det unaturlig at vi kommenterer den inntil vi er klare til å gi vår faglige vurdering og svar til Nye Veier. Vi kan ikke si eksakt når dette blir. Alt vi i Statens vegvesen driver med har en politisk side ved seg, men svaret vi skal gi her vil være vår faglige anbefaling, sier Sissel Faller i Vegdirektoratet.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.