Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) møtte pressen etter et orienteringsmøte med representanter for forhandlingspartene til Oslopakke 3 i Samferdselsdepartementet onsdag.rtementet onsdag.
Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) møtte pressen etter et orienteringsmøte med representanter for forhandlingspartene til Oslopakke 3 i Samferdselsdepartementet onsdag.rtementet onsdag. (Bilde: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix)

Solvik-Olsen: – E18 forhandles ikke ut av Oslopakke 3

– Det er ikke aktuelt å forhandle E18 ut av Oslopakke 3, fastslo samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) etter å ha møtt forhandlingsutvalget onsdag formiddag.

  1. – Det føler jeg heller ikke at noen tok til orde for, sa Solvik-Olsen etter møtet med partene for Staten, Oslo og Akershus.

    – Alle aktørene har sagt at de er villige til å få til en løsning som er så god og så billig som mulig, understreket statsråden.

    Solvik-Olsen la til at han føler seg rimelig trygg på at man skal komme til enighet, men at partene naturligvis vil ha ulike syn på temaene som diskuteres.

    – Ikke diktert

    Ifølge Aftenposten var det forhandlingsutvalgets møteleder, veidirektør Terje Moe Gustavsen, som tirsdag 10. mai uttrykte ønske om at samferdselsministeren skulle møte utvalget.

    I byrådet i Oslo har man vært negative til et slikt møte og ment at samferdselsministeren ønsker å instruere utvalget. Byrådet er negative til en utbygging av E18 vestover, mens Frp og Høyre i Oslo er for. Også Akershus fylkeskommune mener man ikke kommer utenom en realisering av ny E18.

    – Det har ikke foregått noen forhandlinger, og jeg har ikke gitt noe diktat slik enkelte har antydet, understreket Solvik-Olsen.

    – Som ansvarlig statsråd overfor Stortinget var det nødvendig for meg å bli oppdatert, presiserte han overfor NTB.

    Fornebubanen

    Utvidelsen av E18 ligger inne i den såkalte Oslopakke 3-avtalen. På bordet ligger både forslag om å legge store deler av en ny E18-trasé under lokk, blant annet ved Sandvika. Det er også helt ulike syn på finansiering og hvilket nivå bompengeprisingen skal legges på.

    Ser man bort fra den omstridte E18-utvidelsen vestover gjennom Bærum, har man imidlertid blitt enige om bygging av den nye Fornebubanen først, skrev Aftenposten forrige uke.

    Også ny sentrumstunnel for T-banen og ny Ahus-bane skal ha fått klarsignal. Det samme gjelder nytt signalanlegg for T-banen i Oslo. (©NTB)

Forsiden akkurat nå