NYHETER

Sølv er seier i Midt-Norge

Sølv er nederlag, uttalte skøyteløperen Knut Johannessen for over 50 år siden. Statens vegvesen er ikke enig. Den som gir det nest laveste anbudet på vedlikehold av bruer i Region Midt, får den mest lukrative kontrakten.

Gjemnessundet bru på E39 sør for Kristiansund er en av de mange bruene som omfattes av vedlikeholdskontrakten for stålbruer. (Foto: Google)
Gjemnessundet bru på E39 sør for Kristiansund er en av de mange bruene som omfattes av vedlikeholdskontrakten for stålbruer. (Foto: Google)
1. des. 2013 - 09:55

Vedlikeholdet av bruene riks- og fylkesveger i Region Midt i 2014 og 2015 er delt på to entrepriser, en for stålbruer og en for betongbruer. Anbudsfristen er 17. januar for begge.

Det som skiller disse oppdragene fra andre er at Vegvesenet skal kåre to vinnere av hver konkurranse. Utvelgelsen skjer på basis av enhetspriser etter at anbudene er kontrollregnet. De to som har gitt de laveste anbudene, får kontraktene. Vinnerne får en arbeidsmengde med en verdi som tilsvarer prisene de har gitt. Dermed får nummer to mest.

Denne entrepriseformen betyr ikke av Vegvesenet har snudd opp ned på alle begreper om anbudsregning. Hvis man gir et høyt anbud i håp om å tjene masse penger, er faren stor for å ikke komme blant de to beste.

 

Gode erfaringer

Vegvesenet benyttet samme entrepriseform forrige gang bruvedlikeholdet i Region Midt ble sendt ut på anbud. Den gangen fikk BMO Entreprenør en betongkontrakt og en stålkontrakt. Den andre betongkontrakten gikk til Consolvo, mens Brumaling fra Grong fikk den andre stålkontrakten.

Disse kontraktene gjaldt for årene 2010 og 2011. Vegvesenet hadde opsjon på å forlenge dem med et år om gangen i inntil to år. Opsjonene ble benyttet. De samme betingelsene om opsjon gjelder for de kontraktene som er utlyst nå.

Vegvesenets erfaringer med denne entrepriseformen er gode. - Vi er veldig fornøyd med det arbeidet entreprenørene har gjort de fire årene, sier lederen for bru- og fergekaiseksjonen i Region Midt, Jørn Arve Hasselø.

 

25-30 millioner kroner

Oppdragene som har anbudsfrist 17. januar gjelder alle bruer som er lengre enn 2,5 meter i Møre og Romsdal og Trøndelag-fylkene.

De som får kontraktene som gjelder betongbruene skal vannmeisle 20 kbm, overflatebehandle 500 kvm, erosjonsbeskytte 1 200 kbm og levere 1 400 kbm betong, hvorav 400 kbm skal brukes under vann. I følge Vegvesenets beregninger har de to betongkontraktene en samlet verdi på mellom 25 og 30 millioner kroner.

Vedlikeholdet av stålbruer omfatter helt ny overflatebehandling av 5 000 kvm. Innerst mot stålet blir det et lag på minimum 100 mikrometer termisk sprøytet zink. Oppå det laget skal det legges 25-30 mikrometer epoxypolyamid, deretter 100-125 mikrometer epoxy mastic og ytterst 60-100 mikrometer polyuretan eller polyuretanakryl.

Oppdraget omfatter også 10 000 kvm ståloverflate som skal få komplett vedlikeholdssystem. Det betyr et lag på 40-75 mikrometer zinkrik epoxyprimer innerst mot stålet. Oppå det blir det minimum 125 mikrometer epoxy mastic og ytterst 60-100 mikrometer polyuretan eller polyuretanakryl.

I stålbrukontraktene inngår også overflatebehandling som er mindre omfattende. 5 000 kvm ståloverflate skal få nytt mellomstrøk og toppstrøk. 1 000 kvm kabler og hengestenger skal også males. De to stålbrukontraktene har en samlet verdi på mellom 15 og 20 millioner kroner, i følge Vegvesenets beregninger.

 

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.