NYHETER

Solid spansk ledelse i Kongsberg

Det spanske firmaet OSSA har en solid ledelse til konkurrentene i kampen om første kontrakt på kjempeprosjektet Damåsen-Saggrenda. Spanjolene vil ha 670,1 millioner kroner. Nærmeste konkurrent ligger 8,5 prosent høyere.

Entreprisen gjelder dagsonen fra dagsonen Damåsen - Diseplass, og tunnelen videre vestover. Ill: Statens vegvesen
Entreprisen gjelder dagsonen fra dagsonen Damåsen - Diseplass, og tunnelen videre vestover. Ill: Statens vegvesen
26. feb. 2015 - 14:06

Det er Veidekke som er nr. to med et anbud på 726,9 mill. tett fulgt av et annet spansk firma, Aldesa med 729,6 mill.

På fjerdeplass ligger LNs med 758,2 mill. Nr. fem er et arbeidsfellesskap mellom Isachsen og Implenia, som vil ha 767,5 mill. De to siste anbyderene er Hæhre Entreprenør (777,3 mill.) og AF Gruppen (811,4 mill.).

Hele prosjektet omfatter en 13,2 km lang strekning på E134 gjenom Kongsberg kommune. Det er kostnadsberegnet til 4,2 milliarder 2014-kroner.

Den første entreprisen gjelder strekningen Damåsen-Tislegård. Den omfatter det meste av den to km lange Kongsbergtunnelen, som har to løp. Det skal også anlegges 2,75 km fire-feltsveg i dagen.

Resten av prosjektet delt i to anleggsentrepriser. Skillet mellom dem går ved et kryss på Trollerudmoen hvor E134 og fylkesveg 40 skiller lag. Trollerudmoen markerer også et skille når det gjelder vegstandard. Herfra er det fire-feltsveg østover til Damåsen og to/tre-feltsveg vestover til Saggrenda.

De to neste entreprisene lyses ut til sommeren.

Norconsult har vært hovedkonsulent for prosjektet. Hele strekningen Damåsen-Saggrenda skal være klar til bruk høsten 2019.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.