Fylkesordfører Ivar B. Prestbakmo, samferdselsråd Kristina Hansen og Senja-ordfører Tom-Rune Eliseussen startet dagen med snorklipp for oppgradert Skalandtunnel og bredere veg forbi Hamn, før turen gikk videre til nyvegen i Sifjord. (Foto: Therese-Merete Marienborg Lindseth)
I bakgrunnen for nyvegen ses fjellet Stortind, og den rasfarlige vegstrekningen som nå blir stengt for godt. (Foto: Erik Jenssen)
Fylkeskommunens kontrollingeniør, Lars Bakken (Foto: Erik Jenssen)
Den 45 meter lange stålbrua sett innerst fra fjorden og utover. Brudekket er støpt på plassen, mens buene ankom med lekter i august. (Foto: Erik Jenssen)
Vegmerkingsentreprenøren med perfekt timing av kakepynt, dagen før åpninga. (Foto:  Erik Jenssen )

Snorklipperdag på Senja: Tre fylkesveiprosjekter åpnet i èn seremoni

I dag i gjallet hornmusikken mellom høye fjell på Senja, der man markerte ferdigstilling av tre viktige veiprosjekter.

Ny fjordkryssing i Sifjord, bredere veg forbi Hamn og sikkerhetsoppgradert Skalandtunnel: I dag var det klart for å kalle inn hornmusikken og de prominente gjestene.

Den nye kryssingen av Sifjord er det største prosjektet. Arbeidet har vært i gang her siden 2017, da entreprenør Rolf Jørgensen AS tok fatt på jobben med å skyte ned et sidetak langs fv. 7862 på nordsiden av fjorden. Det er hentet ut til sammen 520 000 kubikkmeter løse og faste masser som i all hovedsak er brukt til å anlegge fyllingen over fjorden. Denne vegen leder ut til bygda Flakstadvåg, og har vegnummer fv. 7864.

Bakgrunnen for etablering av nye trasé er å eliminere 600 meter rasfarlig veg under det 690 meter høye fjellet Stortind.

Koronaforsinket

Arbeidet med den 45 meter lange buebrua i stål kom i gang i vår, og arbeidet har med unntak av en måneds korona-utsettelse gått helt som planlagt, opplyste kontrollingeniør i Troms og Finnmark Fylkeskommune, Lars Bakken til Våre Veger dagen før åpninga.

Brua er produsert av IMO Sveiseindustri på Mo i Rana, mens entreprisen er utført av HAK Entreprenør fra Alta.

Full fart

Det var hektisk aktivitet med nedrigging og finpuss da Våre Veger var innom dagen før åpningsdagen, blant annet med et perfekt timet besøk av vegmerkings-entreprenøren som fikk satt på kakepynten akkurat i tide til den store dagen.

Prosjektet har en total kontraktssum på 135 millioner, der selve bru-entreprisen utgjør 47 millioner kroner, ifølge fylkeskommunens prosjektleder Geir Østvik.

Normalhverdagen tilbake

For brukerne av den 1 894 meter lange Skalandtunnelen markerer dagens åpning slutten på en anleggsperiode som siden august 2019 har medført nattestenging mellom klokka 1930 og 0600 med tre faste kolonnekjøringer i løpet av natten.

Arbeidene med å bringe tunnelen opp på tunnelsikkerhetsforskriftens krav er utført av Kraftmontasje AS.

Arbeidene forbi Hamn handler om utvidelse av vegbredden fra 4 til 6,5 meter over en strekning på 2,5 kilometer. Arbeidene er utført av entreprenør Rolf Jørgensen AS.

Forsiden akkurat nå