BETONG

Snart er denne brua restaurert til å tåle to tømmerbiler på 60 tonn hver

Lastebilsjåførene vil ikke kjenne seg igjen når de kjører ut på den 56 år gamle brua på rv. 41 når den åpner innen mai.

Byggeleder Halvor Uldal Kaasa takker alle sjåfører som har vært tålmodige mens Spjotsodd bru på rv. 41 i Kviteseid har vært under rehabilitering.
Byggeleder Halvor Uldal Kaasa takker alle sjåfører som har vært tålmodige mens Spjotsodd bru på rv. 41 i Kviteseid har vært under rehabilitering. Foto: Tor Arvid A. Gundersen, Statens vegvesen
Jarle SkoglundJarle SkoglundJournalist
11. apr. 2019 - 11:27

Nå har nemlig hele brua blitt stivet av med kraftige stålbjelker under hele brua. Arbeidet som gjenstår når vare- og lastebilene igjen slipper over brua, vil pågå mens trafikken går i begge retninger, melder statens vegvesen i Telemark.

I flere tiår har brua vært lysregulert for å unngå at to tunge biler samtidig er ute på brua. Den gang brua ble konstruert, var tømmerbiler med 60 tonns totalvekt helt utenkelig. Når alt arbeidet blir ferdig kan lastebilene kjøre samtidig på brua i begge retninger.
Mens arbeidet med brua har pågått, har hengebrua blitt løsnet fra begge kanter.

"Gapte som en haikjeft"

De gamle fugene gapte som en haikjeft når de tyngste bilene satte brua i sving. På det meste svingte bruplata en halv meter i hver vertikale retning, det betyr at bølgen fra bunn til topp ble en meter høy. Nå er ikke det fysisk mulig lenger. 

I helgen skal det støpes nye skjøter mellom bru og viadukt. Derfor må vegen stenges helt mens betongen herder. <i>Foto:  Tor Arvid A. Gundersen, Statens vegvesen</i>
I helgen skal det støpes nye skjøter mellom bru og viadukt. Derfor må vegen stenges helt mens betongen herder. Foto:  Tor Arvid A. Gundersen, Statens vegvesen

- Vi har også fjernet de gamle fugene og laget ny innfestning av bruplata på begge sider. Nye fuger er plassert lenger inn på plata. Det som var verst med brua slik den var, var at hele hengebrua svingte fram og tilbake og slo inn mot brutårnene. Nå er brua låst på den ene siden, mens den kan bevege seg på den andre siden, opplyser byggeleder Halvor Uldal Kaasa i Statens vegvesen.

Skal støpe fuger til helga

Førskommende lørdag ettermiddag skal fugene på brua  støpes– det vi kaller fuge. Når dette gjøres må brua stenges helt for all trafikk, bortsett fra for fotgjengere.

For å redusere tida trafikken totalt blir sperret ute fra brua, er det kun tillatt å stenge den helt etter at siste buss er gått lørdag ettermiddag og til første buss starter søndag morgen. Derfor blir brua stengt fra lørdag 13. april 17.30 til dagen etter klokka 14.

Lastebilene må vente til 1.mai

- Betongen må tørke og herde, mens den gjør det kan vi ikke ha noe bevegelse i brua.
Personbiler kan igjen kjøre over brua etter søndag klokka 14. Lastebilene må vente til
nærmere mai. Fristen vi har satt er 1. mai. Vi åpner uansett brua igjen så snart arbeidet tillater det, forteller Halvor Uldal Kaasa.

I hele sommer og fram til høsten vil det fremdeles være arbeid på brua. Allerede er deler av stillasene kommet på plass. Til nå har alt arbeidet foregått under brua. Nå skal vaierne og alt annet metall sandblåses rent før det males. Prislappen for alt arbeid er i overkant av 30 millioner kroner inklusiv moms.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.