Håklepptunnelen viste seg å bli en ukomplisert liten tunneljobb.
Håklepptunnelen viste seg å bli en ukomplisert liten tunneljobb. (Foto: Mesta)

PROSJEKT: E39 HÅKLEPPTUNNELEN

Smertefri oppgradering av 600 tunnelmeter i Rogaland

Tunnelen ligger så nær Arsvågen fergeleie at det kunne bli krevende. Men det løste seg egentlig ganske så bra.

– Avviklingen av trafikken har gått overraskende bra, forteller prosjektleder Arnstein Årseth i hovedentreprenør Mesta. Fergene går vanligvis hvert kvarter fra fergeleiet.

Tunnelen ligger i Bokn i Rogaland.

E39 Håklepptunnelen

Rehabilitering av 600 m. tunnel.

ÅDT: ca 4000

Anleggsstart: Beg. av oktober 2019

Ferdigstilling: Juni 2020

Hovedentreprenør: Mesta

Kontraktsverdi: Ca. 52 mill. kr.

Totalramme: 70 mill kr.

– Tunnelen ligger akkurat slik til at trafikken møtes både til og fra ferga. Så er det stille en tid, og så er det trafikk igjen. Det har generelt fungert bra. Det har vært noen småklager, og det viser egentlig at terskelen for å melde fra til Veitrafikksentralen er lav, og det er jo det vi ønsker, sier Årseth til Våre Veger.

– Dermed har det hele ikke blitt så krevende som det kunne virke som, sier Årseth.

I perioder var det nattestenging med kolonnekjøring og ledebil. Entreprenøren hadde mulighet til å stenge lenge om natta, men organiserte for det meste kolonnekjøring hver time. Det var under arbeidet med vann- og frostsikring og elektro midt i tunnelen.

– Prosjektet har gått bra. Vi har hatt et godt samarbeid med Mesta, og er fornøyd med arbeidet de har gjort, sier Vegvesenets prosjektleder Asbjørn Andås.

Han beskriver det hele som en temmelig ordinær tunneloppgradering. Tunnelen har fått en sammenhengende ledelyslist, noe om blir mer og mer vanlig.

Les også

 

Lettere for syklistene

Nye, variable skilt foran portalene varsler når det er syklister i tunnelen. Foto: Asbjørn Andås, Statens Vegvesen

– Tunnelen har fått utrustning som skal gjøre at syklistene er tryggere og mer synlige. Syklistene trykker på en knapp ved tunnelportalen før de sykler inn i tunnelene, og varsler et variabelt skilt alle trafikanter om at det er syklister i tunnelen. Og samtidig reguleres lysstyrken opp med programmert tidsinnstilling, forteller Andås.

Noen av de nye installasjonene i tunnelen:

  • En helt ny teknisk bygning og rehabilitering av en eksisterende bygning
  • To nye nødstasjonskiosker i dagen, fire nye nødstasjoner i tunnelen
  • To nye bommer, fire nye variable RGB-skilt
  • 610 meter sammenhengende ledelys og cirka 180 belysningsarmaturer

Denne reportasjen står også på trykk i Våre Veger nr. 3/4 i 2020.

Trykk her for å bestille abonnement på bladet.

Les også

Forsiden akkurat nå