Nå er det klart at det blir Skanska som skal rehabilitere Festningstunnelen - hvis ikke AF Gruppen klager på avgjørelsen.
Nå er det klart at det blir Skanska som skal rehabilitere Festningstunnelen - hvis ikke AF Gruppen klager på avgjørelsen. (Foto: Bjørn Sigurdsøn/Scanpix)

E18 - Festningstunnelen

Skanska skal ruste opp Festningstunnelen i Oslo

Pris: 267 millioner kroner.

Hilde Ulvik, prosjektleder for tunnelrehabilitering i Region øst, bekrefter at Vegvesenet innstiller på at Skanska får jobben med å rehabilitere Festningstunnelen med et pristilbud på 267 millioner kroner.

AF Gruppen var den andre av de to entreprenørene som var interessert i oppdraget.

Kontrakten for Festningstunnelen er en såkalt konkurranse med forhandling.

Starter høsten 2019

Rehabiliteringsarbeidene i Festningstunnelen er tenkt å starte i løpet av høsten 2019. Arbeidene skal i hovedsak foregå på nattetid. Det betyr at tunnelen stenges om natten, men holdes åpen om dagen.

Unntaket blir påsken og noen sommeruker i 2020, samt enkelte helger – da stenges tunnelen hele døgnet i ett løp om gangen, mens motsatt løp holdes åpent for toveistrafikk.

Kontrakten inneholder cirka 65 prosent byggetekniske og cirka 35 prosent elektrotekniske kostnader.

Dette er hoveddelen av arbeidene:

  • Brannbeskyttelse av betongtunneler
  • Utskiftning og etablering av vann- og frostsikring
  • Tiltak mot istappdannelser i tunneltak
  • Bygging av nytt vannrenseanlegg
  • Legging av ny pumpeledning
  • Bygging av nytt teknisk bygg
  • Utskiftning av diverse skilt og bommer
  • Diverse trafikksikkerhetstiltak
  • Utskiftning av elektroteknisk utstyr
  • Etablering av supplerende rømningslys

Festningstunnelen ble åpnet i 1990 og er 1764 meter lang. Etter åpningen av Bjørvikatunnelen, fungerer den som den vestlige delen av det som i dag heter Operatunnelen.

Forsiden akkurat nå