E10 NAPPSTRAUMTUNNELEN

Skanska skal oppgradere Nappstraumtunnelen på E10 i Lofoten

Statens vegvesen har innstilt Skanska som entreprenør for oppgraderingen av Nappstraumtunnelen i Lofoten.

Nappstraumtunnelen på E10 i Lofoten.
Nappstraumtunnelen på E10 i Lofoten. Foto: Erik Betten/Statens vegvesen
29. mars 2023 - 15:59

Selve anleggsarbeidet starter til høsten, skriver Vegvesenet i en pressemelding.

To entreprenører konkurrerte om jobben

Det var Skanska Norge som lenge konkurrerte mot BMO Tunnelsikring om å vinne kontrakten. Skanska står igjen som vinner.

– Skanska har levert et godt tilbud på jobben, og vi er sikre på at vi vil stå igjen med et bra sluttresultat, sier prosjektleder i Statens vegvesen, Jøran Heimdal, i meldingen.

Etter en del fram og tilbake der konkurransen først måtte avlyses, så ble oppdraget lyst ut på nytt i oktober 2022. Fire selskaper meldte sin interesse for jobben:

  • BMO Tunnelsikring
  • Mesta
  • Skanska Norge
  • Thore Magnussen og Sønn

I november ble det klart at det lokale entreprenørselskapet Thore Magnussen og Sønn fra Bøstad i Lofoten ikke ble godkjent, og ikke fikk være med på konkurransen.

En stor oppgraderingsjobb

Jobben med å oppgradere tunnelen er stor, og omfatter nødvendig rehabiliteringsarbeid og oppgradering av sikkerhetsutstyr.

– Tunnelen er ble åpnet i 1990 med tilhørende standard, så det er klart at oppgraderingsarbeidet vil være omfattende for å tilfredsstille dagens krav til tunnelsikkerhetsforskriften, sier Heimdal i meldingen.

De tekniske installasjonene som ventilasjonsanlegg, lysanlegg, nødstasjoner og overvåkingssystem skal oppgraderes. Havarilommer og tekniske rom skal sprenges ut inne i tunnelen, og det blir ny vann- og frostsikring. I dagens tunnel ligger det en såkalt gjertsenduk på innsiden av tunnelløpet. Den skal rives, og det kommer ny asfalt i kjørebanen. 

Anleggsstart høsten 2023

Selve anleggsarbeidene i tunnelen starter til høsten. Tiden fram til anleggsstart går med til prosjektering og planlegging av gjennomføringen.

– Konsekvensene for trafikkavviklingen vil vi komme nærmere tilbake til, når vi er ferdig med prosjektering og planlegging i samspill med entreprenøren, sier Heimdal i meldingen.

Bildet viser en havobservatoriumkabel som ble satt ut i 2020. Nå er det klart at den ytre delen av havobservatoriet får batteridrevne noder.
Les også

Kabelmysteriet: Havsensorsystemet vil ikke få samme kapasitet som før

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.