NYHETER

Skanska og to nederlendere bygger senketunnelen

Norges mest omtale oppdrag på vegsektoren, senketunnelen under Bjørvika, skal bygges av et arbeidsfellesskap mellom Skanska Norge og to nederlandske entreprenører. Kontrakten som ble undertegnet 11. august, er verd 968,11 millioner kroner.

De to nederlandske firmaene som skal være med på å støpe senketunnelen under Bjørvika har vært med på 30 senketunnelprosjekter tidligere. Det største hadde en pris på 4,2 milliarder kroner.
De to nederlandske firmaene som skal være med på å støpe senketunnelen under Bjørvika har vært med på 30 senketunnelprosjekter tidligere. Det største hadde en pris på 4,2 milliarder kroner.
17. aug. 2005 - 13:42

AF Bjørvikatunnelen er navnet på gruppen som gikk seirende ut. En annen gruppe lå 15 millioner kroner lavere ved anbudsåpningen, men etter en totalvurdering valgte Vegvesenet det nest laveste anbudet.

Skanska Norge bidrar med hele 60 % av ressursene i arbeidsfellesskapet. De nederlandske partnerne er BAM Civiel BV og Volker Stevin Construction Europe BV. De bidrar med 20 % hver. Nederlendernes primære oppgave er å tilføre arbeidsfellesskapet kompetanse på senketunneler. Til sammen har de deltatt på rundt 30 senketunnelprosjekter, det største med en totalverdi på 4,2 milliarder norske kroner.

Senketunnelen blir 675 meter lang. Den består av 6 elementer som vil bli støpt i tørrdokk på Hanøytangen nord for Bergen. Derfra blir de slept til Bjørvika.

Montasjen begynner i vest ved at det første elementet kobles til betongtunnelen som skal støpes gjennom Revierkaia ved Havnelageret. Deretter fortsetter montasjen østover mot Sørenga. Gropen som tunnelen skal legges i, blir etterfylt etter hvert som elementene kommer på plass. Etterfyllingen inngår i oppdraget.

Alle elementene blir 112,5 meter lange. Lengden er den eneste dimensjonen som er lik for alle. Ytre høyde varierer fra 9,2 til 10,7 meter på grunn av de tekniske installasjonen i tunneltaket. Ytre bredde varierer mellom 28 og 36 meter. Ingen av de 6 elementene har lik bredde. Grunnen til forskjellene er dels på- og avkjøringsramper og dels at tunneltraséen går i kurve.

Veggene i tunnelen blir en meter tykke, takplaten varierer i tykkelse fra 1,1 til 1,4 meter. Bunnplaten er 1,2 meter tykk når elementene forlater Hanøytangen. Når de har kommet fram, blir det påført ballastbetong innvendig for å øke vekten. Ballasten skal også brukes til å regulere tverrfallet i tunnelen. Tykkelsen vil derfor variere fra 0,7 til en meter. Til sammen vil det gå med 90 000 kbm betong. 600 000 kbm løsmasser blir fjernet når byggegropen blir etablert. (ah)

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.