Asfaltfabrikken ble kjøpt nytt av Feiring Asfalt i 2013, men har nesten ikke vært i produksjon etter det.
Asfaltfabrikken ble kjøpt nytt av Feiring Asfalt i 2013, men har nesten ikke vært i produksjon etter det.

Skanska asfalt utvider med mobil asfaltfabrikk

Skanska Asfalt har kjøpt Feirings mobile asfaltfabrikk, og ruster seg for nye oppdrag innen vegsektoren.

Representanter fra Skanska Asfalt og Feiring asfalt.
Representanter fra Skanska Asfalt og Feiring asfalt.

Skanska investerer i en topp moderne mobilt asfaltfabrikk for å posisjonere seg til store fremtidige infrastrukturprosjekter.

-Dette er den beste mobile asfaltfabrikken i Norge, forteller Stig Lindland, adm. direktør i Skanska Asfalt: – Ingen andre mobile fabrikker i Norge er så moderne, effektive og miljøvennlige som denne.

 

Kapasitet på 200 tonn i timen

Anlegget kan produsere opp mot 200 tonn asfalt i timen. Ny teknologi gjør at fabrikken har minimale utslipp til miljø, samt at den tillater stor bruk av resirkulert asfalt.

Asfaltfabrikken ble kjøpt nytt av Feiring Asfalt i 2013, og selger Trygve Ollendorff innrømmer at han selger anlegget med blandede følelser: – Planen var at denne fabrikken skulle levere til E6 ved Eidsvoll, men da Alpine gikk konkurs ble det ikke noe av. Det er en topp moderne asfaltfabrikk som fremstår som helt ny, og jeg er sikker på at Skanska vil bli fornøyd med investeringen.

 

Strategisk satsing

Asfaltfabrikken er spesialtilpasset store infrastrukturprosjekter og forsterket i forhold til de kvaliteter som benyttes på norske veger med høy trafikkbelastning. Den står i dag på Eidsvoll og vil i første omgang betjene det lokale markedet der. Det er påmontert hjul på alle enheter og Skanska vil flytte verket til fremtidige store veiprosjekter.

Steinar Myhre, konserndirektør i Skanska Anlegg, forteller at investeringen er en del av Skanskas strategiske satsning mot store komplekse samferdselsprosjekter: – Når prosjektene blir større stilles det høyere krav til produksjonskapasitet på asfalt. Dette anlegget gjør at vi ikke trenger å være avhengig av andre leverandører når vi skal konkurrere om de store infrastruktur-prosjektene som blir utlyst av Nye Veier ogStatens Vegvesen i årene som kommer <

Forsiden akkurat nå