Multiconsults spesialbåt har brukt mye tid i Porsgrunnselva de siste dagene.
Multiconsults spesialbåt har brukt mye tid i Porsgrunnselva de siste dagene. (Foto: Eigil Haugen)

Skal ny riksvei 36 gjennom Porsgrunn passere over eller under elva?

Det skal 54 grunnboringer fra båt gi svar på.

Multiconsults spesialbåt har i starten av mars trålet Porsgrunnselva på en halvannen kilometer lang strekning fra Frednes til Strømtangskjæret, forteller Vegvesenet i en melding.

Les også

Over 100 meter

Vegvesenets geoteknikere Tommy Kvilekval og Siv Renate Nilsen følger med. Foto: Eigil Haugen

– Vi jakter etter svar på hvilke grunnforhold som skjuler seg under bunnen av Porsgrunnselva, forteller geotekniker i Statens vegvesen, Eigil Haugen. På den aktuelle strekningen varierer dybden i Porsgrunnselva fra en til 30 meter.

Under elvebunnen varierer grunnforholdene, fra fjell og forkastninger til løsmasser, grus og leire. Enkelte steder er det boret mer enn 100 meter ned uten å komme til fast grunn.

– Det står igjen å analysere resultatene av prøveboringene, men så langt kan vi si at det under bunnen av Porsgrunnselva skjuler seg en svært spennende og variert geologi, forteller Eigil Haugen.

Les også

Tunnel eller bru

Statens vegvesen, ved prosjektet riksvei 36 Kryss E18-Skyggestein, undersøker hvordan ny veg kan krysse Porsgrunnselva. Det kan bli tunnel i fjellet, tunnel i løsmassene eller bru over elva. Fortsatt holdes alle muligheter åpne.

Fv. Eigil Haugen i Statens vegvesen, Geir K. Andersen og Dag Ruben Rivåg i Multiconsult. Foto: Statens vegvesen

Foruten de omfattende boringene i Porsgrunnselva pågår det også geotekniske undersøkelser en rekke steder i planområdet. Undersøkelsene i planområdet ventes å være ferdige denne sommeren.

Les også

Forsiden akkurat nå