Bruk av fyringsolje på asfaltfabrikkene er en versting miljømessig. Her viser Geir Lange forholkdet i CO2-utslipp mellom fyringsolje (rød søyle) og naturgass/LNG (gult.
Bruk av fyringsolje på asfaltfabrikkene er en versting miljømessig. Her viser Geir Lange forholkdet i CO2-utslipp mellom fyringsolje (rød søyle) og naturgass/LNG (gult.

- Skal asfaltbransjen nå klimamålene, må offentlige byggherrer snart begynne å gjøre noe

Fortsatt er det kun laveste pris som teller, når Statens vegvesen skal kjøpe inn asfalt.

– Potensialet er stort, og verktøykassa har vi. Men skal vi nå klimamålene, så må offentlige byggherrer snart begynne å gjøre noe.

I siste utgave av Våre Veger sier Geir Lange, som til daglig jobber med asfalt i Veidekke Industri AS, men også leder EBAs Kontraktsutvalg for asfaltbransjen.

Mange har allerede har gjort store investeringer

Han er oppgitt over av vegmyndighetene ikke er komme lenger for å få bransjen i en grønnere retning, særlig fordi mange bedrifter i asfaltbransjen allerede har gjort store investeringer som kan bidra til reduserte CO2-utslipp.

– Det virker ikke som om hovedkunden vår, altså Vegvesenet, er interessert i hva vi kan tilby av miljøvennlig og grønnere produksjon. Det vektlegges i alle fall ikke ved anskaffelser. Fortsatt er det kun laveste pris som teller.

Må vi gå tilbake å bruke fyringsolje igjen

– Som et eksempel har vi ved vår fabrikk i Moss investert mange millioner kroner på å innføre flere miljøtiltak, og utslipp fra produksjonen her er en av de fabrikkene med absolutt lavest utslipp i landet, men vi har ikke vunnet en kontrakt av den grunn hittil.
Må vi gå tilbake å bruke fyringsolje igjen, som er billigst og klimamessig verst, fordi det gjør oss konkurransedyktige i forhold til Vegvesenets utlysningskriterier, spør Lange, som er klar over de få forsøkskontraktene som er varslet for 2019 er hederlige unntak.

– Det paradoksale er at myndighetene og kjøperne av asfalt i dag ikke vet hva bransjen representerer av utslipp, men det kan vi fortelle ganske detaljert ved hjelp av EPD-generatoren.

– Det er så enkelt at bestiller kan sette et maks-tall på CO2-utstlipp på den enkelte  kontrakt, og vi kan justere oss inn med de virkemidlene vi allerede har til bruk. Statsbygg gjør jo det på en del av sine kontrakter på bygg, for flere delmaterialer. De nye retningslinjene for offentlige anskaffelser anbefaler – når man vekter miljø – å vekte dette med 30 prosent.

Nye Veier er unntaket

Geir Lange

– På den ene siden er det mange festtaler om redusert utslipp, men realitetene er at prisen er det viktigste uansett. Derfor trengs flere kontrakter med miljøkrav, ellers kommer vi aldri i mål til år 2030, sier Geir Lange.

Han forteller at Veidekke bare en gang har vunnet en kontrakt hvor miljøkriterier for asfaltproduksjon har gjort vesentlig utslag; og det er på Nye Veiers storanlegg på E6 Kolomoen-Moelv.

– Min påstand er at norske asfaltprodusenter allerede i dag har den verktøykassa som skal til for nesten over natta å nå de klimamålene som er satt for bransjen innen 2030. Men det må etterspørres.

– Foreløpig er det få som etterspør verktøyet vi sitter på, eller legger miljøkriterier til grunn når asfaltkontrakter tildeles, slår Lange fast.

LES MER OM ASFALTBRANSJENS KAMP MOT KLOKKA SOM TIKKER MOT 2030 I SISTE UTGAVE AV VÅRE VEGER.

LES OGSÅ: Første utlysing for asfaltanbud i Region Midt

Forsiden akkurat nå