Eksempler på hvordan det kan se ut i Grunnfarnestunnelen på yttersia av Senja.
Eksempler på hvordan det kan se ut i Grunnfarnestunnelen på yttersia av Senja. (Bilde: Statens vegvesen)

Tunneljobbing for viderekomne

Sju firmaer tilbyr seg å drifte tunnelene i Troms og Finnmark

Vegvesenet mener markedet fungerer godt. Er svært fornøyd med både prisnivået og antall tilbydere.

Vegvesenet har lyst ut en ettårig kontrakt for drift og vedlikehold av 29 tunneler på fylkesveiene i Troms og Finnmark.

Nå er tilbudsfristen ute, og sju entreprenører har gitt pris på oppdraget:

Entreprenør Tilbudspris i kr. eks. mva.
AG Tunnel 34.992.500
Implenia 44.153.393
BMO tunnelsikring 45.717.500
Visinor Rehab 48.766.500
Mesta 49.860.679
Gjerden fjellsikring 53.798.400
Consto Anlegg Nord 54.144.914

NB: Som vanlig skal tilbudene evalueres og kontrollregnes før noe er avgjort, og i dette tilfellet blir de ikke evaluert før i januar.

– Kontrakten har varighet for kalenderåret 2020, men det ligger inne en opsjon for kalenderåret 2021 også, forteller Karl Martin Eriksen i Vegvesenet til Veier24.

– Hvorfor så kort kontrakt?

– Det er ikke gitt bevilgninger for mer enn året 2020. Det er kommet signaler om at det kommer penger også i 2021, men det er ikke bekreftet, sier han.

– Det er jo fylket som håndterer denne kontrakten fra årsskiftet. Men vi regner med at det blir start på kontrakten så fort det er praktisk mulig. Evaluering skjer umiddelbart etter årsskiftet, og så kan det bli kontrahering i januar/februar, sier Eriksen, som selv skal jobbe for staten med riksvegene i Troms og Finnmark fra og med 2020.

Les også

Fornøyd med antall tilbud

– Det kom mange tilbud på denne kontrakten?

– Imponerende mange. Noen entreprenører var forventet, andre ikke. Det er tydelig at det er et godt, fungerende marked nå. Gjennomsnittlig får vi inn fem tilbud på en kontrakt i vår region. Og nivået på tilbudene rimer godt med våre kalkyler, sier han til Veier24.

Det er altså 29 tunneler det er snakk om. De som nylig er rehabilitert er ikke med i kontrakten.

– Det er svært varierende tilstand på tunnelene. Kontrakten skal ta tak i og lukke en del såkalte avvik fra inspeksjoner. Det blir en del bergsikring samt vann- og frostsikring. Og det vil bli en del utfordringer for trafikantene, siden det ikke er omkjøringsmuligheter alle steder, sier Eriksen.

Les også

Forsiden akkurat nå