Amund Havig overtok som daglig leder for Wirtgen Norge fra årsskiftet.
Amund Havig overtok som daglig leder for Wirtgen Norge fra årsskiftet. (Foto: Jarle Skoglund)

Sjeldent sjefsbytte i Wirtgen Norge

Amund Havig har overtatt som toppsjef for Wirtgen Norge. Maskinleverandøren har et solid grep på asfaltbransjen også i Norge. Men allikevel kan ting gjøres bedre, mener han.

Etter å ha vært daglig leder siden etableringen av Wirtgen i Norge med eget datterselskap i Norge i 1994, har Rune Gulli ledet selskapet fra en forsiktig start med èn ansatt, til å være markedsledende innen asfalt- og veimaskiner med en omsetning på 400 millioner kroner. Nå ønsker han å trappe litt ned, og har overlatt ansvaret som daglig leder til Amund Havig.

Les også

Bakgrunn fra både motorsykkel og bil

Ingeniøren har bakgrunn fra både motorsykkel- og bilsalg, og de siste årene som salgssjef for utleieselskapet Ramirent, kjenner han anleggsbransjen godt. Men innrømmer at kunnskapen er noe tynnere på asfaltsiden.

– Jeg har alltid hatt en genuin interesse for motorer og maskiner, og når man kommer fra gård på Brøttum i Ringsaker kan man si at det kommer via morsmelka.

– Wirtgen er stort og solid internasjonalt konsern, med større markedsandeler både her i Norge og Europa ellers enn det jeg er vant til fra andre merkenavn jeg har jobbet i.  Jeg liker den tyske grundigheten og soliditeten som ligger i bunn for alle produktene som vi selger.

– Ekstra spennende er det etter at John Deere kjøpte Wirtgen for noen år siden, og det vil betyr økt produktutvalg på anleggsiden også her i Norge. Salget av veihøvler er allerede i gang, straks kommer de første hjullasterne, og etter hvert vil vi nok se enda flere produkter fra John Deere.

Sterke merkenavn

– Med sterke merkenavn og solide markedsandeler som Vögele, Hamm, Wirtgen, Klemann og Benninghoven på programmet, er det mulig å oppnå mer i Norge?

– Det er det absolutt, og ambisjonene er høye. For det første er det viktig å forsvare den posisjonen vi allerede har. Så er det mulig å bli bedre på andre. En av de første tingene vi skal ta tak i er å øke andelen på service og ettermarkedet. Vi har servicepunkter i dag i Stavanger, Bergen, Trøndelag og Tromsø, og sammen med vårt søsterselskap John Deere Forestry ønsker vi å styrke vår tilstedeværelse for kunder i hele landet. Så ser vi at det er mulig å forbedre markedsandelene på noen områder, eksempelvis på valsene fra Hamm og på knuseverkene fra Klemann.

Odelsgutten fra Brøttumbakkene

-Vi skal forsvare den posisjonen vi allerede har, og bli bedre på andre, lover den nye toppsjefen for Wirtgen i Borge. Foto: Jarle Skoglund

Amund Havig har vært i den nye jobben bare noen uker, og så langt har han brukt tiden med å bli kjent med de 31 ansatte som utgjør organisasjonen i Norge.

– Dessverre har det vært litt for mye utskiftinger hos Wirtgen de siste årene, bransjen er liten og konkurransen om de gode folkene er hard. Så det er et av områdene det skal jobbes med for å stoppe, forteller han.

Odelsgutten fra Brøttumbakkene har flyttet hjem på gården i Ringsaker. Jorda er bortforpaktet, men avstanden mellom hans nye jobb i Sande i Vestfold og bostedet ved Mjøsa blir lang. Med et krypinn i Vestfold vil det bli mest ukependling, noe han er godt vant med fra tidligere jobber i Oslo.

Les også

Forsiden akkurat nå