Siste del av E6 Helgeland nord kommer på plass - alt finansiert med bompenger

For 300 millioner kroner skal strekningen Krokstrand sentrum – Bolna på sørsiden av Saltfjellet kunne stå ferdig i 2020. Beløpet skal i sin helhet hentes fra bompenger.

E6 Helegeland nord
E6 Helegeland nord
Jarle SkoglundJarle SkoglundJournalist
15. juni 2018 - 15:09

Regjeringen la i dag fram et forslag om å endre bompengeopplegget for prosjektet E6 Helgeland nord. Så er det opp til Stortingsflertallet å bestemme om kostnadene på 300 millioner kroner i sin helhet skal dekkes inn ved hjelp av bompenger.

I så fall gjør det at hele E6 Helgeland nord-prosjektet kommer på plass. Dette inkluderer to delstrekninger mellom Krokstrand sentrum og Bolna.

Anleggsarbeidene kan dermed starte i år, slik at hele E6 Helgeland nord står ferdig i 2020. 

Endringene i bompengeopplegget vil ifølge Samferdselsdepartementet gradvis tre i kraft i 2018 og 2019. 

 

Arbeidene kan starte i år

Samferdselsminsistern er fornøyd, i følge en pressemedling fra departementet:

-Å fullføre prosjektet i 2020 er kostnadsbesparende sammenliknet med å bygge ut de siste delstrekningene i veiprosjektet i andre halvdel av 2020-tallet, slik det ble lagt opp til i Nasjonal transportplan. Folk og næringsliv kan derfor glede seg over ny vei vesentlig tidligere enn planlagt, sier Ketil Solvik-Olsen.

 

Fram og tilbake

På grunn av kostnadsøkninger har det lenge vært tvil om når utbyggingen av E6 Helgeland nord kan fullføres. Usikkerheten har særlig vært knyttet til de to nordligste delstrekningene fra Krokstrand sentrum til Bolna.

I Nasjonal transportplan 2018-2029 ble derfor disse delstrekningene tatt ut av veiutviklingskontrakten.

Når den nå tas inn igjen, er det fordi strekningen Krokstrand sentrum – Bolna vil koste 300 millioner å bygge ut nå, mens beregninger viser at det vil koste 450 mill. å skyve utbyggingen til perioden 2024–2029.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.