FØRDEPAKKEN

Signerte største kontrakt så langt i Førdepakken

Førdepakken signerte mandag kontrakt med Entreprenørservice om utbygging av E39 Fjellvegen og Hafstadvegen i Førde sentrum. Kontrakten på 137,5 millioner kroner er så langt den største i Førdepakken.

Mandag 7. mars var det kontraktsignering for Tiltak 14 i Førdepakken.
Mandag 7. mars var det kontraktsignering for Tiltak 14 i Førdepakken. Foto: Ole Kristian Åset
9. mars 2022 - 11:33

Divisjonsdirektør Kjell Inge Davik signerte på vegne av Statens vegvesen som byggherre i Førdepakken, i en digital seremoni der dokumentene ble godkjent.

– Gratulerer med jobben, og lykke til med prosjektet, sa Davik da begge partar hadde signert.

Det skriver Førdepakken i en nyhetsmelding.

Ser fram til jobben

Daglig leder Thomas Østerbø signerte for Entreprenørservice, og og han var svært glad for å ha landet en stor kontrakt i det lokale markedet til Førde-firmaet, i konkurranse med lokale og nasjonale aktører.

– Dette er veldig kjekt for våre ansatte, der en del har måttet reise et stykke til jobb etter at vi ble ferdige med det forrige prosjektet vårt for Førdepakken på Hafstadflata. Vi ser også fram til å gjøre denne jobben, for Førdepakken bygger fine anlegg med gode kvaliteter og flott materialvalg. Så vi gleder oss til å bygge noe som vil vises godt i bybildet i Førde, sier Østerbø.

Tiltak 14 i Førdepakken blir den tredje veikontrakten i bypakken for Entreprenørservice. De har tidligere bygd på Hafstadflata og i Bergumkrysset, samt flere mindre entrepriser.

Fornying av sentrum

Planområdet for tiltak 14 går fra krysset ved Førde hotell og til rundkjøringen på Hafstad. Hafstadvegen blir en sentrumsgate der gående får egne områder å være på. Det blir torgplasser for opphold og aktivitet, mens bilene får mindre plass. På E39 Fjellvegen skal de ulike kryssene utbedres og flyttes litt, slik at de blir mer trafikksikre, og det blir bygget gang- og sykkelvei.

Prosjektleder Erling Varlid i Førdepakken sier at tiltak 14 sammen med tiltak 9 vil gjøre mye for å utvikle de sentrale kvartalene i sentrum, både utseendemessig, som funksjonelle byområder og gi økt trafikksikkerhet.

– Førde vil framstå på en ny og bedre måte når dette er på plass, sier Varlid.

For å redusere skredrisiko, blir det nå forbud mot inngrep i kvikkleiresonen i Moss sentrum. Blå områder viser utløpsområde for kvikkleire, rosa områder viser kvikkleiresonen.
Les også

Beboerne får byggeforbud mens Bane Nor bygger dobbeltspor i kvikkleiresonen

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.