Signerte storkontrakten til 5 milliarder kroner

Den første store Rogfast-kontrakten ble i dag signert av vegdirektørIngrid Dahl Hovland og konsernsjef Ståle Rød i Skanska. Med en verdi på nesten fem milliarder kroner er kontrakten den største tunnelkontrakten i Norge gjennom tidene.

Konserndirektør i Skanska Ståle Rød og vegdirektør Ingrid Dahl Hovland forsyner seg av kaken, som selvsagt var en rullekake med to løp.
Konserndirektør i Skanska Ståle Rød og vegdirektør Ingrid Dahl Hovland forsyner seg av kaken, som selvsagt var en rullekake med to løp. Foto: Øyvind Ellingsen/Statens vegvesen
Jarle SkoglundJarle SkoglundJournalist
12. des. 2022 - 13:55

Kontrakten er den første av tre store på å bygge den 26,7 kilometer lange undersjøiske tunnelen mellom Randaberg i sør til Bokn i nord.

Med en verdi på nesten fem milliarder kroner er kontrakten den største
tunnelkontrakten i Norge gjennom tidene, og er også en av de største landbaserte
kontraktene som er inngått i Rogaland.

Sammen med de andre Rogfast-kontraktene vil
ringvirkningene være store for mange typer arbeidskraft.

18,5 kilometer tunnel

Kontrakten er knyttet til byggingen av nordre del av den totalt 26,7 kilometer lange
undersjøiske tunnelen mellom Randaberg i sør og Bokn i nord.

Skanska skal bygge en toløps tunnel fra Bokn i nord og halvveis mot Kvitsøy, totalt 18,5 kilometer. I tillegg skal det bygges to kilometer med vei i dagen.

– Jeg vil gratulere hele regionen med dagen. Det er godt å komme i gang med å bygge
tunnelen som skal sikre god mobilitet for store deler av Vestlandet. For industrien og
arbeidslivet vil det å spare 40 minutters reisetid mellom Stavanger og Bergen bety mye, sier vegdirektør Ingrid Dahl Hovland.

Store ringvirkninger i regionen

Konserndirektør Ståle Rød i Skanska mente som vegdirektøren at prosjektet ville betyr mye for regionen, og for Ferjefri E39.

– Vi ser virkelig frem til å få være med å realisere Rogfast sammen med vår gode kunde
Statens vegvesen. Prosjektet ligger også midt i kjerneområdet til vårt spesialistselskap
Vassbakk & Stol og det at vi i Skanska kan samle våre felles ressurser og gjennomføre et slikt stort og komplisert anlegg i et område hvor så mange av våre ansatte bor og jobber til daglig gir prosjektet en ekstra dimensjon, sier Ståle Rød, konsernsjef i Skanska Norge.

Når produksjonen er på topp i 2026 og 2027 vil cirka 150 Skanska-ansatte være tilknyttet prosjektet. Opp mot halvparten av bemanningen vil ha lokal tilknytning.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.