PROSJEKTER

Signerte milliardkontrakten digitalt: AF Gruppen skal bygge 23 kilometer E6 langs Mjøsa

Nye Veier-sjefen avtalte selskapets hittil største kontrakt på Østlandet fra hjemmekontoret.

Representanter fra prosjektteamene, Øyvind Moshagen, Kåre Nordsjø, Anette Aanesland, Erik Frogner og Ivar Galaaen deltok på den digitale signeringen.
Representanter fra prosjektteamene, Øyvind Moshagen, Kåre Nordsjø, Anette Aanesland, Erik Frogner og Ivar Galaaen deltok på den digitale signeringen. Foto: Nye Veier
27. mars 2020 - 15:05

Nye Veier har i dag signert kontrakt med AF Gruppen for å utvikle og regulere 23 kilometer med firefelts motorvei fra Roterud i Gjøvik til Storhove i Lillehammer, med intensjon om å bygge.

Kontrakten har en total utbyggingsverdi på 3,9 milliarder kroner, skriver Nye Veier i en pressemelding.

Den 23 kilometer lange strekningen omfatter bygging av vei i dagen i eksisterende trasé langs Mjøsa og med enmer enn fire kilometer lang tunnel forbi Lillehammer på vestsiden av Lågen. AF Gruppen skal også bygge ny bru på cirka 700 meter over Lågen.

Bilde fra 1988 da Væretunnelen på E6 ble åpnet. Nå er den moden for utbedringer.
Les også

Vegvesenet må gjøre jobben etter Nye Veier-forsinkelse

Signerte fra hjemmekontor

– Dette er en viktig signering i en utfordrende tid. Vi har i samarbeid med AF Gruppen gjennomført sluttføringen av konkretiseringsfasen via digitale plattformer, og i dag signerer vi vår hittil største kontrakt på Østlandet, sier Anette Aanesland, administrerende direktør i Nye Veier.

Selve kontraktsigneringen ble utført digitalt fra toppledernes hjemmekontor.

– Det ligger litt ekstra symbolikk i at kontrakten inngås via digitale plattformer, i en tid der det blir stadig viktigere å utnytte innovative måter å jobbe på. Nå gleder vi oss veldig til endelig å kunne starte på arbeidet, sier Erik Frogner, avdelingsdirektør og prosjektleder i AF Gruppen. 

AF Gruppen skal også stå for regulering og prosjektutvikling i tett samarbeid med Nye Veier.

– AF Gruppen har god kunnskap om prosjektet og de har levert best på våre prestasjonsmål. Vi er derfor trygge på at de kommer til å ivareta reguleringsplanarbeidet og videreutvikling av prosjektet på en god måte. AF Gruppen har med seg Norconsult på laget. Dette samarbeidet har fungert meget godt i andre prosjekt de har levert for Nye Veier, så dette lover godt for et tett og godt samarbeid med både kommunene, myndighetene og Nye Veier, sier Aanesland.

Det er utarbeidet kommunedelplan for strekningen, der det er vedtatt at den nye veien skal følge eksisterende E6 fra Roterud til Øyresvika, mens veien skal gå i ny trase på vestsiden av Lågen forbi Lillehammer og frem til Storhove.

 En flaskehals for utbygging av solkraft i Norge, er dårlig kapasitet i regionale nett.
Les også

Skal øke kapasiteten i nettet 20 prosent – uten utbygging

Motorvei for 20 milliarder

– Vi er veldig fornøyde med at Nye Veier nok en gang gir oss tillit til å bygge trafikksikker motorvei med høy samfunnsnytte. Flere av våre medarbeidere, meg selv inkludert, har en ekstra motivasjon for å bidra i prosjektet ettersom vi pendler på denne strekningen. Sammen med Nye Veier og gode partnere som Norconsult vil vi videreutvikle den kompetansen som er bygget opp på tilsvarende veiprosjekter, sier Morten Grongstad, konsernsjef i AF Gruppen.

Samlet sett bygger Nye Veier ny motorvei former enn 20 milliarder kroner i Innlandet.

– Utbyggingen av E6 Roterud – Storhove inngår i utbyggingen av E6 Moelv-Øyer, som igjen er en naturlig videreføring av E6 mellom Kolomoen og Moelv som fullføres i år. Når motorveien står ferdig fra Kolomoen til Øyer i 2025 kommer det ikke til å ta mer enn 30 minutter å kjøre mellom Mjøsbyene, mens langveisfarende som skal gjennom Innlandet vil spare minst 20 minutter, sier Øyvind Moshagen, prosjektdirektør i Nye Veier Innlandet.

På E6-strekningen Roterud-Storhove legger Nye Veier til rette for byggestart innen utgangen av 2021.

– Samfunnets store satsing på infrastruktur i Innlandet viser at dette er en attraktiv region. Ny firefelts motorvei bygger sammen Innlandet med reduserte reisetider, god forutsigbarhet og vesentlig bedre trafikksikkerhet. Med den raske elektrifiseringen av bilparken og fremtidige nullutslippskjøretøy både for gods- og persontrafikk, ser vi at motorvei i stadig større grad også blir et grønt alternativ for transport, sier Moshagen.

E6 Moelv – Øyer skal etter planen ferdigstilles innen utgangen av 2025.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Schneider Electric
Forenkler bærekraftsrapportering i datasentre
Forenkler bærekraftsrapportering i datasentre
 
Les også

Dette er milliardprosjektene

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.