Nye E18 Tvedestrand – Arendal ble åpnet 2. juli 2019. 19. september samme år startet
innkrevingen av bompenger.
Nå viser det seg at både trafikkmengde og inntekter har vært lavere enn prognosene i Prop. 86 S (2015-2016). Selv om trafikken på den gamle E18 har gått vesentlig ned, synes det åpenbart at mange fortsatt foretrekker å kjøre der i stedet for å bruke nyveien.
Takstøkning på 17 prosent
Bompengeinntektene blir også påvirket av at antallet utslippsfrie kjøretøyer øker. Ferde sendte derfor den 9. desember i fjor et brev til Agder fylkeskommune med forslag om en takstøkning på rundt 17%.
Gjennomsnittstaksten med basis i statlig tilskudd for redusert lånegjeld, er i takstvedtaket fra 10.03.2022 beregnet til 18,14 2019-kroner, som tilsvarer 20,56 2022-kroner. Realisert
gjennomsnittstakst i september 2022 var 17,57 kroner.
Foreslår å øke grunntaksten
– Et virkemiddel ved inntektssvikt er å øke grunntaksten. For å kunne øke grunntaksten, må det være en fylkeskommunal tilslutning om endringen, skriver fylkeskommunedirektør i Agder fylkeskommune, Tine Sundtoft, i sitt saksframlegg med forslag til nye satser til hovedutvalget for samferdsel, som hadde møte den 31. januar.
Hun skriver videre:
I «Veileder» for bompengeprosjekter står det:
«Ved avvik mellom fastsatt gjennomsnittstakst og den reelle gjennomsnittstaksten
kan bompengeselskapet søke om endringer i grunntakstene. Forslag til endringer i
grunntakstene må ha tilslutning fra berørte fylkeskommuner og garantister før
Vegdirektoratet fatter eventuelt nytt takstvedtak».
Et strekningsvis bompengeprosjekt
E18 Tvedestrand-Arendal er definert som et strekningsvis bompengeprosjekt. Det betyr at
det bare er Agder fylkeskommune som må gi tilslutning til en søknad om å endre
grunntakstene for å oppnå fastsatt gjennomsnittstakst.
E18 Tvedestrand-Arendal er omfattet av tilskuddsordning for reduserte bompengetakster
for riksveger utenfor storbyområdene. I tillegg har prosjektet fått et ekstraordinært tilskudd i 2020, fordelt på utbetaling i 2020 og i 2021. Ferde har i sitt forslag til justerte
bompengetakster tatt hensyn til den økte statlige finansieringen.
Et enstemmig nei
Et enstemmig fylkesutvalg tok klart avstand fra takstøkningen. Høyres gruppeleder, Torunn Ostad, sa i et intervju med NRK Sørlandet tvert nei til forslaget.
– Vi er inne i en tid da det er dyrt for mange, både privatbilister, transportselskaper og
kollektivselskaper. Så dette er ikke rett tidspunkt øke satsene på. Det er viktig at vi klarer å
beholde trafikken på nye E18 og at den ikke flytter seg ut på sideveiene. Det handler om
trafikksikkerhet. Dersom inntektssvikten vedvarer, må vi be om at Staten trår til.