Senja: 528 km krevende vinterveger søker ny entreprenør

Eneste driftskontrakt som Statens vegvesen lyser ut i Troms i 2019.

Presis Vegdrift har i dag Senja-kontrakten, som er en av tilsammen 12 driftskontrakter selskapet har for Statens vegvesen.
Presis Vegdrift har i dag Senja-kontrakten, som er en av tilsammen 12 driftskontrakter selskapet har for Statens vegvesen. Foto: Presis Vegdrift
Jarle SkoglundJarle SkoglundJournalist
4. des. 2018 - 15:24

Oppdraget omfatter drifts- og vedlikeholdsoppgaver, med funksjonsansvar for noen av oppgavene, på fylkesveger, fylkes-g/s-veger og kommunal veg med tilhørende sideanlegg, sideområder, utstyr og installasjoner i Lenvik, Berg, Torsken og deler av Målselv. Etter kommunesammenslåingen i 2020 blir alle disse kommune, med unntak for Målselv, èn kommune med navnet Senja. 

Kontraktsområdet omfatter 528 km veg, totalt 509 km av dem er fylkesveger, og 18 km er gang- og sykkelveger.

I dag er det Presis Vegdrift AS som har denne kontrakten. Opprinnelig var det Lemminkainen, som det den gang het,  som fikk tilslaget ved forrige anbudsrunde i 2014. Året etter kjøpte Presis Vegdrift den delen av virksomheten som omfattet driftskontrakter, og har siden drevet den som en av tilsammen tre kontrakter som selskapet har i Nord-Norge.

 

Krevende vintervær

Karl Martin Eriksen i Statens vegvesen er ansvarlig for driftskontraktene i Troms. Han forteller at de ønsker å være tidlig ute med utlysingen, slik at en ny entreprenør skal få best mulig tid til å rigge seg  slik at alt er klart når kontraktsperioden tar til 1.september til neste år. Anbudsfristen er satt til 30. januar, og kontraktsperioden varer til 1.9 2024.

-Senja går for å være krevende værmessig vinterstid. Været står hardt på fra vest og nord, mange av vegene opplever mye skred, og temperatursvingningene er store. Mye mildvær ut mot kysten, men med typisk innlandsklima på fastlandssiden. Kort sagt mye av alt, sier Eriksen som også forteller at NRK-serien Brøyt i vei i 2016 dokumenterte dette godt da de fulgte brøytemannskapene i den vanskelige Kaperdalen på Senja.

 

Eneste 2019-kontrakten i Troms

Karl Martin Eriksen forteller at det brukes relativt lite salt på Senja-vegene, hovedsaklig i tine/fryse-periodene på høst og vår. Fastsand er derimot den mest brukte friksjonsforberederen i dette kontraktsområdet.

-Dette er den eneste kontrakten som Statens vegvesen kommer til å lyse ut med virkning fra 2019. På grunn av overføringen av sams vegadministrasjon til fylkene har vi istedet valgt å bruke den kontraktsfestede muligheten vi har til ett års forlengelse for de av kontraktene som omfatter riksvegene i Troms, forteller han.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.