I 2019 forsvinner gjennomgangstrafikken på E134 fra bybebyggelsen i Kongsberg. ABB og Nettpartner Drift har gode muligheter til å sikre seg kontrakten på elektro- og SRO-installasjonene på den nye vegen.
I 2019 forsvinner gjennomgangstrafikken på E134 fra bybebyggelsen i Kongsberg. ABB og Nettpartner Drift har gode muligheter til å sikre seg kontrakten på elektro- og SRO-installasjonene på den nye vegen. (Bilde: Statens vegvesen)

Seks anbud på elektro på E134

Et arbeidsfellesskap vil ha 146,8 millioner kroner for SRO- og elektroarbeidet på ny E134 i Kongsberg. Det gir en ledelse på vel 4,5 %. Bak arbeidsfellesskapet står ABB fra Asker og Nettpartner Drift fra Ås.

Ytterligere fem entreprenører har gitt pris. Lavest av dem er Land Elektriske fra Nordre Land med 153,5 mill.

Den videre rekkefølgen er NLI Elektrosystemer fra Tønsberg (155,9 mill.), VVB Engineering Ltd fa England (159,7 mill.), Abot fa Tønsberg (165,6 mill.) og Scanmatic Elektro fra Arendal (185,3 mill.).

Vegvesenet er fornøyd med prisnivået.

Den aktuelle strekningen går mellom Damåsen og Saggrenda. En drøy kilometer lengst øst ligger i Øvre Eiker, for øvrig går vegen gjennom Kongsberg kommune.

Avstanden mellom ytterpunktene er 13,2 km. Her er det fire tunneler hvor det aller meste av SRO- og elektroarbeidet skal utføres.

Den lengste er Kongsbergtunnelen, som får løp på 2 080 og 2 210 meter. Den nest lengste er Svartåstunnelen med løp på 1 550 og 1 510 meter.

De to korteste får mindre trafikk, så de får bare ett løp hver. De er Moanetunnelen (320 meter) og Vollåstunnelen (480 meter).

Den som får kontrakten skal etablere 8 tekniske bygg i tunnelene og 6 i dagen. For øvrig omfatter entreprisen levering og montering av belysningsanlegg, vifter, skilt, nødstasjoner og SRO-utstyr.

Prosjekteringen er utført av Rasmussen & Strand.

Innen 1. august 2019 må utstyret være klart for testing. Den nye E134 mellom Damåsen og Saggrenda skal åpnes for trafikk høsten samme år.

Forsiden akkurat nå