Dette synet blir ikke så vanlig i Flekkefjord. De fleste båter som går opp Elva, kan gå under brua selv om klaffen ligger nede. Ill.: NUNO arkitektur
Dette synet blir ikke så vanlig i Flekkefjord. De fleste båter som går opp Elva, kan gå under brua selv om klaffen ligger nede. Ill.: NUNO arkitektur (Bilde: NUNO Arkitektur)

Seier til NUNO i Flekkefjord

NUNO arkitektur har vunnet konkurransen om utformingen av en bevegelig gangbru i Flekkefjord sammen med to konsulentfirmaer. «Balanse» er navnet på vinnerløsningen. Det er en 54 meter lang klaffebru i stål.

Brua skal krysse Elva, som ikke er noen elv, men et sund som deler sentrum av Flekkefjord i to.

En av forutsetningene var at det skulle være en 12 meter bred seilingsled når brua er åpen. Arkitektene sto fritt til å velge hvordan den skulle åpnes.

«Balanse» har en klaff som er forankret i 10 kabler, 5 på hver side av gangbanen. Disse er festet to master som lener seg bakover. Når klaffen er senket ser brua ut som en liten skråstagbru. Når kaffen heves, blir tårnet senket bakover.

Hele overbygningen, inkludert mastene er av stål, mens det blir betong i pilarer og fundamenter.

Flott portalvirkning

Fem arkitektfirmaer deltok i konkurransen. Juryen som har vurdert løsningene, beskriver «Balanse» slik:

«Brua er nærmest transparent sett fra eksisterende bybru og hindrer i liten grad utsikten mot fjorden i sør. Mast og motvekt danner en effektfull skulptural form både når brua er lukket og når den er åpen. Mastene gir brua en flott portalvirkning for de som ferdes over brua. Portalen fungerer som en slags byport.»

Kan sveives

Motvekten sørger for at de bevegelige delene alltid er i balanse. Dermed trengs det ikke mye kraft til å drive klaffen. En elektromotor er tilstrekkelig. Det er billigere enn en hydraulisk løsning og krever mindre vedlikehold. Hvis motoren skulle svikte, vil det være mulig å heve klaffen manuelt med en sveiv. Det vil ta et kvarters tid. Når motoren fungerer som den skal, går klaffen opp på tre minutter.

Klaffen er ikke plassert midt i sundet. Det blir to faste spenn vest for klaffespennet og ett på østsiden. Alle fire spenn får lengder på 13-14,25 meter. Gangbanen får en bredde på 2,5 meter.

Småbåter i Grisefjorden

Elva går mellom Grisefjorden og Lafjorden. Grisefjorden er den innerste av disse. Seilingshøyden under brua når klaffen er nede er bare 2,6 meter. Likevel blir det ikke nødvendig å åpne brua ofte for å slippe båter forbi. De fleste båter som har noe i Grisefjorden eller i Elva å gjøre, er fritidsbåter som ikke trenger større høyde enn 2,6 meter.

NUNO arkitektur har samarbeidet med Multiconsult og det spansk-norske selskapet Degree of Freedom. De tre vil fortsette samarbeidet når brua skal detaljprosjekteres.

Det var en jury på seks personer som ga oppdraget til de tre. Byggherre er Flekkefjord kommune. Det er ventet at kommunestyret vil gi grønt lys til å gå videre i løpet av april. Da vil prosjektering av drivverket og elektroinstallasjonene blir utlyst. Anleggsarbeidet kommer trolig i gang neste år.

Forsiden akkurat nå