Her sto den gamle brua. Til venstre ses den midlertidige bruløsningen.
Her sto den gamle brua. Til venstre ses den midlertidige bruløsningen. (Foto: Statens vegvesen)

Satser på ny frisk etter vannproblemer med brufundament i Nordland

Etter omprosjektering blir brua nesten dobbelt så lang.

Sommeren 2014 ble det oppdaget en utglidning i brufundamentet på fylkesveg 822 Fiskfjordelv bru i Nordland. Den har vært stengt for all trafikk siden. I mellomtiden har vegen vært midlertidig lagt om ved brustedet.

Høsten 2016 skulle Vegvesenet få bygd ny bru på vegne av veieier Nordland fylkeskommune. Nye Fiskfjordelv bru var planlagt som en slakkarmert, plass-støpt betongplatebru på om lag 17 meter og med en total bredde på 8,5 meter.

Skulle vært ferdig i 2017

Entreprenør Ottar Bergersen & Sønner fikk oppdraget med å rive eksisterende bru og bygge den nye. Arbeidet startet høsten 2016, og den nye brua var tenkt ferdig tidlig sommeren 2017.

Men så dukket problemene opp: Etter å ha revet den gamle brua satte entreprenøren i gang med å grave plass for de nye brufundamentene. Da dukket det plutselig opp en kilde med artesisk vann akkurat der fundamentene skulle stå.

Entreprenør og Vegvesen brukte to uker på å prøve å tette, men fant at de måtte gå for en annen løsning hvor fundamentet ikke vil være sårbart for setninger av undergrunnen. På forhånd var det gjennomført en rekke grunnboringer, men det artesiske vannet ble ikke funnet før entreprenøren hadde begynt å grave opp masser for å klargjøre plassen for de nye brupilarene.

Anleggsarbeidet ble stoppet, og kontrakten med entreprenøren ble avlyst.

Den midlertidige brua ble altså stående, men nå har Statens vegvesen lyst ut bygging av ny bru med tilhørende arbeider.

– Vi har omprosjektert det hele, og nå skal vi bygge ei lengre bru på 34 meter som er med på å løse problemet med vannet, forteller byggeleder Kjersti Skog i Statens vegvesen til Veier24.

Kostnadsramme: 30 millioner

Det er gjort en del tiltak på stedet som skal hindre den nye konstruksjonen i å komme i kontakt med vannet. Plasseringen av vegen er ikke endret.

– Jobben er lyst ut, og tilbudsåpning er 27. mars. Vi regner med oppstart i begynnelsen av mai, men med de vanlige forbeholdene, sier Skog.

Ferdigstillingsdato er satt til 15. oktober. Nordland fylkeskommune har bevilget 30 millioner kroner til arbeidene.

 

Forsiden akkurat nå