Vegvesenet har benyttet totalentreprise i samspill for renoveringen av riksvegtunnelene i Region Nord på til sammen 18 tunneler. (Foto: Scanmatic Elektro)
Prosjektleder i Statens Vegvesen, Jøran Heimdal. (Foto: Statens Vegvesen)
Fordi man ikke alltid vet hva som ligger i veggen før man river den, fremstår risikodeling som en fordel for begge parter (Foto: Scanmatic Elektro)
110 meter lange Pytjehåjen tunnel i Bjerka på Helgeland er en av de mange tunnelene i nord som er oppgradert i samspillsentreprise. (Foto: Scanmatic Elektro)

Totalentreprise med samspill

Samspillkontrakter gav mindre konflikt. Nå lyses flere oppdrag ut

Både Vegvesenet og underentreprenørene er fornøyde etter uttestingen av ny kontraktsform.

Scanmatic Elektros prosjektleder på tunnelrenoveringskontrakten «Nordland delprosjekt 2», Atle Olav Hugstmyr, er full av lovord om kontraktsformen.

Vegvesenet har benyttet totalentreprise med samspill for renoveringen av riksveitunnelene i Region Nord i både delprosjekt en og to. Til sammen omfatter dette 18 tunneler, og etter vinterens innsats i Nord-Troms gjenstår bare to tunneler i Nordland.

I det videre løpet står ytterligere 16 riksveitunneler i Region Nord foran oppgradering. Scanmatic Elektro vant begge de første kontraktene, og prosjektleder Hugstmyr ser frem til å kjempe om flere når de neste pakkene lyses ut på anbud.

Oppdages underveis

– Jeg tror personlig at dette er veien å gå for Vegvesenet, for det har nok vært mye krangling i disse enhetspriskontraktene de har kjørt tidligere. Mange av utfordringene man møter under rehabilitering handler om at man oppdager ting underveis som man ikke kunne vite om på forhånd.

Det er som et gammelt hus – du vet ikke hva du finner inne i en gammel vegg før du river. Det er derfor ikke lett å anslå arbeidsmengder før man har kommet i gang, og da vil entreprenøren ofte påberope seg tilleggsarbeider, som ofte er roten til uenigheter.

Konfliktdempende

I samspillmodellen prosjekteres jobben av entreprenøren, med byggherren som aktiv medpart underveis.

– Under prosjekteringa holder vi ukentlige møter der Vegvesenet er med i løpende dialog om ting som dukker opp og hvordan vi skal løse det. Vi regner med at vi er cirka 80 prosent ferdig prosjektert når vi setter spaden i jorda, og så prosjekterer vi underveis mens vi støter på utfordringene.

I tunnelrenoveringskontraktene bruker man også målpris. Denne settes i det man har laget den cirka 80 prosents ferdige prosjekteringen, og om jobben blir rimeligere enn planlagt deles gevinsten 50/50. Går man over målprisen deles sprekken på samme brøk.

– Det er en veldig ok måte å jobbe på, for det innbyr til mer samarbeid og forståelse enn i en enhetspriskontrakt. Det er en konfliktdempende måte å jobbe på, ved at man hele veien legger opp til samarbeid. Det blir liksom ikke to parter som jobber mot hverandre, det er samhandling, sier Atle Olav Hugstmyr.

Prøver nye kontraktsformer

Også byggherren er fornøyd med erfaringene så langt, og Vegvesenets prosjektleder for Nordland delprosjekt 2, Jøran Heimdal varsler at de vil bruke samme kontraktsform videre. 

– I tillegg til denne piloten som vi har kjørt i Region Nord er samspill også tatt i bruk på Bekkestutunnelen i Bærum, sånn at vi får prøve den på flere kontrakter. Vi er oppfordret til å prøve flere kontraktsformer, og denne ønsker Vegvesenet å gå videre med. Det er ennå en ny kontraktsform, og vi trenger nok noen forbedringer. Men samarbeidet har vært bra, og det er jo det som har vært hovedsaken – at man skal få ned konfliktnivået og bruke entreprenørens kompetanse. Det har vi lyktes med, mener Jøran Heimdal.

En av forbedringene vil ifølge Heimdal bli en økt bemanning fra byggherrens side.
– I den siste kontrakten lagde vi en pakke av seks tunneler med stor geografisk spredning, og det krevde ganske mye. For samtidig som man prosjekterer en ny tunnel, jobber man med andre. Både for Vegvesenet og Scanmatic ble det ressurskrevende å følge opp flere tunneler samtidig. Vi måtte gjøre grep underveis for å imøtekomme denne problemstillingen. Vi har vært lavt bemannet på denne kontrakten, og fikk en høy reisebelastning. Vi ser at vi kanskje må være noen flere på prosjektet.

– Er det mer krevende å jobbe på denne måten?

– Nei, men ja, ler Heimdal.

– Det krever litt mer av begge parter å jobbe sammen på denne måten, men det får vi igjen.

Lofoten lyses ut

Heimdal sier Region Nord kommer til å legge opp til samme kontraktsform på de resterende tunnelrenoveringene i nord: Seks i Lofoten, fire i Finnmark, og seks i Kjøpsvik i Nordland.

– Vi planlegger å komme ut med Lofoten-entreprisen i andre halvdel av 2019, men omfanget av denne er uklar fordi kostnadsbildet er litt endret, og vi venter på en avklaring fra Vegdirektoratet. Vi har estimater tilbake til 2013/14 som nok har vært litt for lave. Og når vi nå begynner å få erfaring for hva ting koster, har vi måttet korrigere kostnadsnivået noe.

– Det blir spennende å se hvordan interessen blir. Scanmatic Elektro landet de to forrige kontraktene, og det blir spennende å se om de får konkurranse på de neste. Jeg tror flere entreprenører har fått opp øynene for denne kontraktsformen, sier Jøran Heimdal i Vegvesenet. 

Forsiden akkurat nå