NYHETER

Samler seg om Fayat-produkter

Normann Olsen Maskin AS er trolig det norske salgsselskapet som har lengst og bredest erfaring med produkter til asfaltbransjen. Nå satses det tungt på Marini og Bomag.

Team Marini: Normann Olsen Maskins fagfolk som skal sørge for at Marini skal bli et betydelig utleggermerke i Norge. Fra venstre selger Stein Rustad, markedssjef Per Arvid Hennum, servicesjef Willy Reinhardsel og Jan Holsve, selger og produktsjef gjennom mange år.
Team Marini: Normann Olsen Maskins fagfolk som skal sørge for at Marini skal bli et betydelig utleggermerke i Norge. Fra venstre selger Stein Rustad, markedssjef Per Arvid Hennum, servicesjef Willy Reinhardsel og Jan Holsve, selger og produktsjef gjennom mange år. Bilde: Jarle Skoglund
Jarle Skoglund
15. nov. 2005 - 13:41

De innrømmer at det er med et visst vemod at vegene med Bitelli fra årsskiftet skilles, men at det har ligget i kortene etter at Cat kjøpte italienske Bitelli for noen år siden. Men det var slett ikke noen vanskelig jobb for Normann Olsen Maskin å erstatte dette utlegger-agenturet med noe nytt. Tilknytningen til Fayat-gruppen gjorde det naturlig at det nå blir Marini som blir det nye utlegger-merket hos selskapet.

- Vi har hatt Fayat-produkter hos oss lenge gjennom Ermont asfaltblandeverk og Terwill betongblandeverk, med god erfaring. Fayat ønsket selv å si opp tidligere agent i Norge, og overlate det til oss, forteller adm.dir Sverre Gabrielsen til Våre Veger. - Det er vi fornøyd med. Som kjent kjøpte Fayat tyske Bomag i fjor, og etterhver vil også utleggerne og asfaltfresene bli døpt om til Bomag. Fresene får vi på programmet i løpet av 2006, mens Marini-utleggerne etter det vi har fått høre vil skifte navn i løpet av 2007, sier Gabrielsen.



Tre størrelser

I første omgang er det tre størrelser som tas inn til Norge. Den minste er MF 331, en 7,2 tonns utlegger med firehjulstrekk. Den første av denne typen er allerede solgt til Bjørdal Asfalt i Ørsta, og maskinen har vært i full produksjon på Vestlandet i noen uker allerede.

Neste størrelse er MF 571, også den med firehjulstrekk og en produksjonsklar vekt på rundt 16 tonn. Største modell er MF 691, på nærmere 19 tonn og et variablet screed fra 2,5 til 4,75 meter.

I 2007 vil en ny modell være på plass, med arbeidsbredde 2,2 meter. Denne vil ligge i 10 - 11 tonnsklassen, og vil være midt i blinken i forhold til egnet størrelse når blant annet vestlandsvegene skal få ny asfalt.



- Ser veldig bra ut

Jan Holsve har vært selger av asfaltutleggere i snart en mannsalder, og er trolig den med mest erafring fra denne nisjen i bransjen. Han har brukt tiden på å studere de tre Marini-utleggerne som foreløpig er tatt inn i landet, og dommen er klar: - Dette ser veldig bra ut. Utleggerne er bygget opp rundt kjente komponenter, og har gode tekniske løsninger. Det som i tillegg særpreger Marini-maskinene er den kraftige konstruksjonen, som gjør dem svært solide og levedyktige.

- Men, understreker Holsve, minst like viktig som kvaliteten og beskaffenheten på utleggerene, er service og oppfølging av maskinen etter at den er kommet ut til kunden. Her har vi i Normann Olsen Maskin et solid posisjon, og de dyktigste servicefolkene i markedet. Derfor er vi veldig optimistiske i forhold til det nye merket hos oss, slår nestoren fast.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.