Skisse Krsand
Skisse Krsand

Samferdselspakke til 3,5 milliarder i Kristiansand klar for Stortingsbehandling

Regjeringen la i dag fram et forslag for Stortinget om utbygging og finansiering av Samferdselspakke for Kristiansands-regionen fase 2.

I fase 2 prioriteres gjennomføringen av prosjektet E18/E39 Gartnerløkka-Kolsdalen i Kristiansand. Prosjektet er viktig for utvikling av et robust veisystem i Kristiansands-regionen med sammenhengende standard og økt satsing på kollektivtrafikk, sykkel og gange.

Det er lagt opp til anleggsstart for prosjektet våren 2021, og det er ventet at prosjektet kan åpnes for trafikk i 2026.

– Veisystemet mellom Gartnerløkka og Kolsdalen i Kristiansand er i dag overbelastet i rushperioder. Med denne utbyggingen blir reisehverdagen enklere og bedre for alle trafikantgrupper, sier samferdselsminister Knut Arild Hareide.

Overbelastet veisystem i dag

Jarle Skoglund

Utbyggingen gir bedre adkomst til ferjeterminal, jernbanestasjon, containerhavn, sentrum vest og til rv. 9. Videre omfatter prosjektet løsninger for kollektivtrafikk og sykkelekspressvei. 

I bypakken er det også lagt til grunn at midler skal gå til tiltak for kollektivtrafikk, sykkel og gange, trafikksikkerhet og eventuelt også mindre veiutbedringer.

I rushperioder er veisystemet mellom Gartnerløkka og Kolsdalen i dag overbelastet. Det medfører forsinkelser på veinettet inn og ut av Kristiansand sentrum, for gjennomgående trafikk på E18/E39, og for trafikken inn til Norge via ferjer på E39. Få omkjøringsmuligheter gjør veinettet i Kristiansand sentrum svært sårbart for hendelser som trafikkulykker og uforutsett trafikkstans.

60 prosent bompenger

Innkrevingen av bompenger i de eksisterende bomstasjonene i Kristiansand ble stanset den 1. januar 2021, men vil starte opp igjen ved at Stortinget slutter seg til delvis bompengefinansiering av Samferdselspakke for Kristiansandsregionen fase 2. Det er ikke lagt opp til etablering av nye bomstasjoner.

Jarle Skoglund

Forsiden akkurat nå