Innfartsveien til Tromsø går gjennom befolket område og er ulykkesutsatt. Kostnaden for ny vei er per i dag beregnet til over 2,7 milliarder. Den summen må ned.
Innfartsveien til Tromsø går gjennom befolket område og er ulykkesutsatt. Kostnaden for ny vei er per i dag beregnet til over 2,7 milliarder. Den summen må ned. (Google Maps)

Samferdselsministeren ber Vegvesenet og Nye Veier legge hodene i bløt for å få ned kostnadene på ny E8 i Tromsø

Kostnaden for den etterlengtede strekningen har vokst med over en halv milliard.

Den lenge planlagte strekningen mellom Sørbotn og Laukslett i Tromsø er inne på NTP, men med en kostnadsøkning på 570 millioner kroner, må noe gjøres.

Mandag ettermiddag opplyser Samferdselsdepartementet i en pressemelding at de har bedt Statens vegvesen og Nye Veier om å samarbeide om en løsning for å få ned kostnadene. 

LES OGSÅ: Snart får Tromsø kommune sin første 90-sone

Samarbeid

– I likhet med lokalbefolkningen er jeg utålmodig etter å sette spaden i jorda for prosjektet. Samtidig må vi sikre god kostnadskontroll og samfunnsnytte av prosjektene våre. E8-prosjektet har dessverre opplevd en vesentlig kostnadsøkning. Dette må vi finne løsninger på, og derfor ber jeg Statens vegvesen og Nye Veier om å gå gjennom veiprosjektet for å identifisere gode løsninger for kostnadsreduksjon og/eller økt samfunnsnytte, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen i meldingen.

Statens vegvesen har selv foreslått flere tiltak for å få kostnadene ned. Samferdselsdepartementet har nå bedt Statens vegvesen og Nye Veier samarbeide om å finne flere og alternative måter å redusere kostnadene på.

E8 i Ramfjorden er innfartsvei til Tromsø. Den går gjennom et tett befolket område med mange boligavkjørsler. Vegen er smal, har nedsatt fartsgrense og er ulykkesutsatt.

Ny E8 er planlagt å gå lenger unna fjorden, men prosjektet har blitt mye dyrere enn antatt. Foto: Statens vegvesen

Uten midtdeler

Planlegging av ny E8 har pågått i mange år, og flere løsninger har vært foreslått.  Det skapte imidlertid rabalder da Vegdirektoratet tidligere i år foreslo en smalere vei uten midtdeler.

– Vårt forslag med god oppmerking, og ikke midtdelere vil ikke redusere trafikksikkerheten, mener direktør for styring og strategi, Bjørne Grimsrud i Vegdirektoratet til NRK, som skrev om saken i januar i år.

Med denne løsningen kan man spare et par hundre millioner kroner på prosjektet.

Dette vil imidlertid føre til en ny høring av reguleringsplanen, meldte statskanalen.

Tromsø-ordfører Kristin Røymo (Ap) reagerte sterkt på dette forslaget.

Tromsøs ordfører, Kristin Røymo (Ap) Foto: Erlend Aas/NTB scanpix

– Dette går ikke an, og dette godtar vi ikke. Statens vegvesen og Vegdirektoratet gjør bare som regjeringa befaler, sa hun til NRK den gang.

Sees i sammenheng

Nå skal altså både Vegvesenet og Nye Veier gå sammen for å finne ytterligere alternativer.

- Begge våre to statlige veiutbyggere har betydelig kompetanse, og jeg er overbevist om at de i fellesskap vil klare å se nye muligheter. Jeg har også bedt dem vurdere om utbyggingen kan ses i sammenheng med to andre prosjekter: Riksveiprosjektet Tindtunnelen mellom Ramfjordmoen og Tomasjord i Tromsø og fylkesveiprosjektet Ullsfjordforbindelsen (fv 91). Her kan gevinsten være både økt nytte og reduserte kostnader, dersom de tre prosjektene kan planlegges og bygges ut samlet, sier samferdselsministeren.

Statens vegvesen og Nye Veier har fått frist til 1. oktober 2018 med å foreslå nye løsninger.

LES OGSÅ: Flere veier fører til Tromsø - nå nevnes også Karlsøy som alternativ innfartsåre i fremtiden

Forsiden akkurat nå