Søppelplukking er populært, men å plukke langs riks- og fylkesveier er ikke bare-bare.
Søppelplukking er populært, men å plukke langs riks- og fylkesveier er ikke bare-bare. (Marit Hommedal/NTB scanpix)

Ketil Solvik-Olsen vil forenkle regelverk for søppelplukking langs vei

Statens vegvesens krav om  kurs for å plukke søppel langs riks- og fylkesveier har skapt oppstandelse flere steder i landet.

Kampen mot plast og søppel i naturen har fått mye fokus den siste tiden, og rundt i Norges land, plukkes det til den store gullmedaljen. 

– Galskap

Langs veiene er det derimot blitt vanskeligere å få plukke på dugnad. Dette fordi Statens vegvesen krever at søppelplukkere må ta et sekstimers kurs for å få lov til å ferdes der. 

Dette er omtalt av blant andre Troms Folkeblad, som melder om at Forsvaret tilbød seg å plukke søppel på dugnad i Sørreisa kommune. 

– Det er galskap at man må ha kurs for å kunne rydde søppel på dugnad langs fylkesveien, sier arbeidsleder Arne Nordby i Sørreisa kommune til avisen.

Også i Bergen skaper regelen hodebry. Bergensavisen melder at idrettslag og andre organisasjoner i mange år har tjent gode penger på å plukke søppel for kommunen.

Ifølge gjeldende bestemmelser til Vegdirektoratet er det nemlig slik at personell som utfører søppelplukking langs riks- eller fylkesvei skal ha oppplæring i arbeidsvarsling, på lik linje med annet personell som utfører andre oppgaver langs veien.

Les mer om regelverket hos Statens vegvesen her.

Lettere regelverk

Nå har altså samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen kommet på banen, og han ønsker å lette på regelverket rundt dette. 

Sasmferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) Foto: Martin Gramnæs (Skjermdump fra video)

– Det er gledelig at dugnadsånden lever og at privatpersoner melder seg frivillig til å samle inn søppel langs veiene våre. De skal bli møtt med en stor takk – ikke med byråkrati og unødvendig regelverk slik enkelte har opplevd. Jeg gir nå Vegdirektoratet i oppdrag å forenkle regelverket slik at dugnadsgjenger enkelt kan rydde langs veiene våre, sier han i en pressemelding sendt ut av Samferdselsdepartementet. 

«Adopter en vei»

– Vi har alle glede av at veiene våre og områdene rundt blir holdt rene og pene. Det er ikke bra når regelverk og krav om kursing gjør at dugnadsinnsatsen slukner. Jeg ber nå om at regelverket forenkles slik at man enkelt kan drive dugnadsbasert søppelplukking langs alle veier som er åpne for gående og syklende. For å stimulere ytterligere til dugnadsarbeid langs veiene har jeg også bedt Vegdirektøren se på hvordan en versjon av «Adopt a highway» kan etableres i Norge. I USA kan organisasjoner og grupper «adoptere» en veistrekning og ta ansvar for å holde det pent og ryddig langs veier og i lokalmiljø. Jeg ønsker en lignende ordning velkommen, sier samferdselsministeren.

Statsråden påpeker at langs motorveiene må det være strenge regler og god informasjon i forkant. På disse veiene er det forbudt for gående og syklende, og det vil i utgangspunktet ikke være aktuelt for andre enn profesjonelle entreprenører å arbeide langs slike veier.

– På øvrige veier må vi sikre enkle regler, som at man har på refleksvest, har en ansvarlig i dugnadsgruppen som sjekker med driftsaktør for veistrekningen at det ikke er planlagt veiarbeid eller lignende, og generelt oppdaterer seg på nødvendige forhåndsregler om strekningen og trafikksikkerhet. 

Forsiden akkurat nå