Sådde statsråd Solvik-Olsen tvil om tidsplanen for Nye Veier?

OPS-prosjektet E39 Lyngdal – Flekkefjord ble åpnet i august 2006. Etter kontrakten fikk OPS-selskapet Allfarveg totalansvar for vegen i 25 år - dvs. fram til 2031. Dette kan stikke kjepper i hjulene for en rask utbygging til 4-felts motorveg på strekningen.

E39 mellom Lyngdal og Flekkefjord stod ferdig i 2006.
E39 mellom Lyngdal og Flekkefjord stod ferdig i 2006. Foto: Google Maps
Thor Søndenaa
11. sep. 2018 - 07:46

I et intervju med Agderposten i januar i år uttalte daværende samferdselsminister Ketil
Solvik-Olsen at firefelts motorveg mellom Oslo og Stavanger ville være ferdig innen
utgangen av 2027.

Altså bedre enn direktør i Nye Veier AS, Ingrid Dahl Hovland, har antydet en ferdigstillelse i løpet av 2028 – 29.

Stilte spørsmål i Stortinget

I et skriftlig spørsmål til Solvik-Olsen før han gikk av, peker stortingsrepresentant fra Aust-
Agder, Tellef Inge Mørland (Ap), på at Fædrelandsvennen i en sak i august i år skriver at
Nye Veier AS ikke prioriterer E39 over Kvinesheia og at det der vil bli bygget 4-felts veg først etter 2030, skriver Agderposten videre.

Solvik-Olsen tok forbehold

Solvik-Olsen skriver i bl.a. sitt svar at: De visjoner og tidslinjer jeg har uttalt meg om
vedrørende motorveg Oslo – Stavanger står jeg ved.

Han viser videre til at ansvaret for utbyggingen både for resten av E18 gjennom Telemark og Aust-Agder samt E39 Kristiansand – Stavanger ligger hos Nye Veier AS.

– Selskapet har selv sagt at de vil kunne bygge ut de største delene av sin
oppstartsportefølje på 12 år i stedet for en utbyggingsperiode på 20 år som ble skissert i Stortingsmelding 25 (2014 – 15).

– For at en slik fremdrift skal være mulig er det bl.a. forutsatt at selskapet lykkes med å
redusere kostnadene med i størrelsesorden 20 prosent, forutsigbare statlige bevilgninger og lokal aksept for bompengefinansiering.

Lyngdal - Flekkefjord tilhører Allfarveg AS

Tilsynelatende tar han videre ytterligere et forbehold for strekningen over Kvinesheia.

– Jeg har flere ganger bemerket at akkurat for strekningen E39 Lyngdal – Flekkefjord i Vest-Agder fylke så kan det gå noen år ekstra før vegen blir utbedret fra to felt til firefelts
motorveg. Strekningen ble åpnet i august 2006.

Som et OPS-prosjekt har selskapet Allfarveg AS totalansvar for strekningen fram til september 2031.

Blir utbygd til slutt

Prosjektdirektør, Asbjørn Heieraas. <i>Foto:  Nye Veier</i>
Prosjektdirektør, Asbjørn Heieraas. Foto:  Nye Veier

Prosjektdirektør i Nye Veier AS for E39 Kristiansand – Sandnes, Asbjørn Heieraas, bekrefter Solvik-Olsen sine uttalelser om forutsetninger for en rask utbygging. Han peker videre på at Lyngdal – Flekkefjord er den beste strekningen på nåværende E39 og vil derfor være den siste som blir bygd ut.

Så langt har Nye Veier ikke gjort noen vurderinger på om der bør skje en overtagelse før
Allfarveg sin kontrakt løper ut.

LES OGSÅ: To advokatfirmaer sikret seg storavtale med Statens vegvesen

Vegdirektoratet kan avbestille

Sjefingeniør Jan Egil Eilertsen i Vegdirektoratet sier også at dette er en problemstilling som det ikke er aktuelt å gå inn på foreløpig.

– OPS-kontrakten har bestemmelser som i ytterste konsekvens også ivaretar å gjøre noen endringer i avtalen med OPS-selskapet (Allfarveg AS). Vegdirektoratet kan avbestille hele den gjenstående, eller deler av den gjenstående ytelsen. Det er reguleringer rundt hvordan dette eventuelt skal skje, og et økonomisk oppgjør er en del av de forhandlinger som i så fall må gjøres.

En annen mulighet er å videreføre kontrakten med minst mulig endringer annet enn at
vegeierskapet endres, og/eller at det gjøres en avtale om økonomisk fordeling mellom de to vegeierne, sier han videre.

LES OGSÅ: Statens vegvesen vurderte å stenge tunneler på E39 hele døgnet under rehabilitering - det blir det ikke noe av

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.