Tunnelene i Oslo er de siste årene blitt rehabilitert en etter en. Nå står Vålerengtunnelen for tur.
Tunnelene i Oslo er de siste årene blitt rehabilitert en etter en. Nå står Vålerengtunnelen for tur. (Foto: Stian Lysberg Solum/NTB Scanpix)

E6 - Vålerengtunnelen

Så skal Vålerengtunnelen pusses opp - for opp mot 270 millioner

Turen er kommet til en av de eldste tunnelene i Oslo.

Vegvesenet lyser nå ut rehabiliteringarbeidene på de to løpene i Vålerengtunnelen, som er drøye 800 meter lang og har temmelig tung trafikk - ÅDT er på rundt 56.000.

Anslått totalverdi for kontrakten er 270 millioner kroner.

Tunnelen åpnet for trafikk i 1987 og 1989 for henholdsvis nordgående og sørgående løp. I sør ender tunnelen på Lodalsbrua, som har videre tilkobling til Ekebergtunnelen, som er en del av Operatunnelen. I nord går tunnelen opp i dagsone ved Etterstad.

Tunnelen ble rehabilitert i 2001-2003. Da kom det nye betongelementer, PE-skumplater og sprøytebetong. Nordre del av sørgående løp ble også utvidet.

I sørgående løp er det i hovedsak to felt, bortsett fra rundt 100 meter i nordre ende, der det ble utvidet til tre felt på 2000-tallet. Nordgående løp har tre felt gjennom hele tunnelen. Sørgående løp har et ubenyttet og avstengt rampeløp i retning Galgeberg.

Mye kryssende jernbane

Tunnelen er i hovedsak en bergtunnel, men med en betongdel lengst mot nord. I dette området krysser Gjøvikbanen i kulvert under tunnelen. Nordgående løp har også en kortere betongdel helt i søndre ende. Det er mye kryssende jernbaneinfrastruktur i området.

Vegvesenet beskriver to hoveddeler av arbeidet i tunnelen:

  • Forsterkning i søndre ende av tunnelen i cirka 40 meters lengde i begge løp, samt i det ubenyttede rampeløpet. Disse arbeidene utfører Statens vegvesen på vegne av Bane Nor, som planlegger en ny sportrasé over taket av tunnelen.
  • Rehabilitering av tunnelen, med utskiftning av teknisk utstyr, bygging av to nye tekniske rom som erstatning for dagens, bygging av pumpestasjon og sedimenteringsbasseng for håndtering av tunnelvaskevann, trafikksikkerhetstiltak, lekkasjetetting, brannbeskyttelse og betongrehabilitering.

Arbeidene er planlagt utført med helstenging av ett og ett løp i tunnelen.

Prosjektet er beregnet til å ta 15 måneder, med planlagt oppstart i løpet av vinteren 2020.

Interesserte entreprenører må sende inn til bud før 28. juni.

Forsiden akkurat nå