21. desember kunne regionvegsjef Berit Brendskag Lied i Statens vegvesen og Skanskas konserndirektør for anlegg Steinar Myhre signere kontrakten, som har en verdi på 2,98 milliarder kroner, eks. mva.
Følgende skal bygges på Kontrakt K5 Skjeltene-Harøya:
- Lepsøybrua, 800 meter
- Laukebrua, 109 meter
- Hamnaskjersundbrua, 200 meter
- Veg på sjøfylling over Lepsøyrevet, 2735 meter
- Haramsfjordtunnelen (undersjøisk), 3500 meter
- Nogvafjordtunnelen (undersjøisk), 5730 meter
- Ny veg over Fjørtofta, 3100 meter
- Burbergtunnelen (miljøtunnel), 170 meter
- Fjørtofttunnelen (undersjøisk), 3680 meter
- Statens vegvesen har utløyst opsjonen kontrakten har på tiltransport av elektroarbeid. Det betyr at det er Skanska som får ansvaret for oppfølging av elektroentreprenøren som om dei var underentreprenøren deira.
- Elektrokontrakten er planlagt lyst ut tidleg i 2019.
Statens vegvesen skal bygge Nordøyvegen på oppdrag fra Møre og Romsdal fylkeskommune, og allerede i januar starter den såkalte samhandlingsfasen med entreprenøren opp. Der skal partene bli kjent med hverandre, gå grundig inn i innholdet i kontrakten og legge grunnlaget for god samhandling gjennom hele prosjektperioden.
- Det er en omfattande kontrakt og vi skal jobbe sammen i mange år. Vi skal bruke samhandlingsfasen godt slik at vi har et godt fundament for samarbeidet og er forberedt til byggestarten. Det vil skje i begybbelsen av mars, forteller prosjektleder Marianne Nærø i Statens vegvesen i en pressemelding.

Nordøyvegen er planlagt åpnet for trafikk før sommerferien i 2022.