Framme f.v.: Steinar Myhre, konserndirektør med ansvar for anleggsvirksomheten i Skanska Norge og Berit Brendskag Lied, regionvegsjef i Statens vegvesen region midt. Andre rekke, f.v.: Per Ove Nydal (seksjonsleiar infrastruktur i Møre og Romsdal fylkeskommune), Trond Valeur (regiondirektør i Skanska samferdsel- og energi),  Gunnar Jan Valde (kontraktingeniør Statens vegvesen), Morten Mortensen (prosjektkoordinator i Møre og Romsdal fylkeskommune), Are Eliassen (prosjektsjef for Nordøyvegen i Skanska), Marianne Nærø (prosjektleiar Statens vegvesen), Torbjørn Vatnehol (hovudbyggeleiar i Statens vegvesen) og Arild Fuglseth (samferdselssjef, Møre og Romsdal fylkeskommune).
Framme f.v.: Steinar Myhre, konserndirektør med ansvar for anleggsvirksomheten i Skanska Norge og Berit Brendskag Lied, regionvegsjef i Statens vegvesen region midt. Andre rekke, f.v.: Per Ove Nydal (seksjonsleiar infrastruktur i Møre og Romsdal fylkeskommune), Trond Valeur (regiondirektør i Skanska samferdsel- og energi), Gunnar Jan Valde (kontraktingeniør Statens vegvesen), Morten Mortensen (prosjektkoordinator i Møre og Romsdal fylkeskommune), Are Eliassen (prosjektsjef for Nordøyvegen i Skanska), Marianne Nærø (prosjektleiar Statens vegvesen), Torbjørn Vatnehol (hovudbyggeleiar i Statens vegvesen) og Arild Fuglseth (samferdselssjef, Møre og Romsdal fylkeskommune). (Foto: Anniken Westad, Statens vegvesen. )

Så er kontrakten på Nordøyvegen endelig signert

Statens vegvesen og Skanska Norge AS rakk akkurat å signerte kontrakten om bygging av Nordøyvegen før jula satte inn.

21. desember kunne regionvegsjef Berit Brendskag Lied i Statens vegvesen og Skanskas konserndirektør for anlegg Steinar Myhre signere kontrakten, som har en verdi på 2,98 milliarder kroner, eks. mva.

Følgende skal bygges på Kontrakt K5 Skjeltene-Harøya:

  • Lepsøybrua, 800 meter
  • Laukebrua, 109 meter
  • Hamnaskjersundbrua, 200 meter
  • Veg på sjøfylling over Lepsøyrevet, 2735 meter
  • Haramsfjordtunnelen (undersjøisk), 3500 meter
  • Nogvafjordtunnelen (undersjøisk), 5730 meter
  • Ny veg over Fjørtofta, 3100 meter
  • Burbergtunnelen (miljøtunnel), 170 meter
  • Fjørtofttunnelen (undersjøisk), 3680 meter
  • Statens vegvesen har utløyst opsjonen kontrakten har på tiltransport av elektroarbeid. Det betyr at det er Skanska som får ansvaret for oppfølging av elektroentreprenøren som om dei var underentreprenøren deira.
  • Elektrokontrakten er planlagt lyst ut tidleg i 2019.

Statens vegvesen skal bygge Nordøyvegen på oppdrag fra Møre og Romsdal fylkeskommune, og allerede i januar starter den såkalte samhandlingsfasen med entreprenøren opp. Der skal partene bli kjent med hverandre, gå grundig inn i innholdet i kontrakten og legge grunnlaget for god samhandling gjennom hele prosjektperioden.

- Det er en omfattande kontrakt og vi skal jobbe sammen i mange år. Vi skal bruke samhandlingsfasen godt slik at vi har et godt fundament for samarbeidet og er forberedt til byggestarten. Det vil skje i begybbelsen av mars, forteller prosjektleder Marianne Nærø i Statens vegvesen i en pressemelding.

Steinar Myhre, konserndirektør med ansvar for anleggsvirksomheten i Skanska Norge og Berit Brendskag Lied, regionvegsjef i Statens vegvesen region midt, signerte rett før jul kontrakten om bygging av Nordøyvegen. Foto: Anniken Westad, Statens vegvesen.

Nordøyvegen er planlagt åpnet for trafikk før sommerferien i 2022.

Forsiden akkurat nå