Rv 52 Skjøiten bru åpnet: Slutt på 90-grader’n i Hemsedal

Med nye Skjøiten bru på plass, forsvinner en av de største flaskehalsene og ulykkespunktene på riksvei 52 i Hemsedal.

default
default Foto: Dronefoto: Jens Øyen Tveit, Statens vegvesen
Jarle SkoglundJarle SkoglundJournalist
29. juni 2022 - 14:30

Den smale og trafikkfarlige Skjøiten bru fra 1937 har i årevis vært et ulykkespunkt på rikvei 52 gjennom Hemsedal. Mens fjellovergangen i hovedsak er preget av rette og oversiktlige strekninger, har passeringen over Mørkedøla elv være for en skikkelig flaskehals å regne. Den gamle brua ligger i 90 garders vinkel i forhold til veien på begge sider, og tross behørig skilting har dette forårsaket mange ulykker.

F.v. prosjektleder i Statens vegvesen, Bjørn Kåre Ifarnes, anleggsleder i Hæhre Espen Solbakken, kvalitetsrådgiver Live Sunniva Gladheim i Hæhre og kontrollingeniør Tine Sørbye i Statens vegvesen. <i>Foto:  Kjell Wold, Statens vegvesen</i>
F.v. prosjektleder i Statens vegvesen, Bjørn Kåre Ifarnes, anleggsleder i Hæhre Espen Solbakken, kvalitetsrådgiver Live Sunniva Gladheim i Hæhre og kontrollingeniør Tine Sørbye i Statens vegvesen. Foto:  Kjell Wold, Statens vegvesen

Endelig har brua fått en ny og moderne erstatter - en 90 meter lang betongbru som ligger om lag 40 meter nedstrøms i forhold til dagens bru. Brua ble åpnet 29. juni – godt foran skjema for opprinnelig ferdigstillelse.

I tillegg bygges det 500 meter ny vei på nedsiden av brua, men veien videre er utvidet fra to til tre felt i en kilometers lengde i bakken opp fra Venås bru. Dette arbeidet skal fullføres i løpet av september, samtidig som at gammelbrua blir revet.

Skryter av entreprenøren

Byggeleder Bjørn Kåre Ifarnes oppsummerer arbeidet på veiprosjektet i Hemsedal på følgende måte:

  <i>Foto:  Kjell Wold, Statens vegvesen</i>
  Foto:  Kjell Wold, Statens vegvesen

– Dette har gått veldig bra. Med Hæhre som entreprenør på anlegget har vi hatt en profesjonell og faglig dyktig entreprenør som har levert forbilledlige resultater. Når ting går på skinner som det har gjort her, blir det veldig mye enklere å være byggherre, forteller den erfarne byggelederen.

Ifarnes forteller at den eneste utfordringen de hadde underveis var at grunnforholdene på den ene siden av bru var dårligere enn forventet.

– Derfor måtte vi inn med rådgivende og gjøre nye beregninger. Resultatet var at det måtte brukes noe mere betong enn opprinnelig plan, og at brua ble forlenget med fem meter, forteller han.

Maratonstøp i snødrev

Vis mer

Støpingen av selve brudekket foregikk i skikkelig vintervær en februardag i år. I mer enn 22 sammenhengende timer gikk betongbilene i skytteltrafikk mellom Torpo i Hallingdal og Hemsedal, og over 90 personer deltok på jobben.

Det gikk med noe over 700 kubikkmeter betong til maratonstøpen av brudekket, som ble avviklet uten noen trafikkproblemer på rv. 52.

Skjøiten bru er en spennarmert bru. Det betyr at bruplata, etter å ha oppnådd riktig fasthet etter ca to døgn, kunne spennes opp. Deretter ble rørene med spennkablene injisert. Det stilte strenge krav til temperatur i luft og betong for at dette kan gjøres, og sånn sett har prosjektet vært heldig med at en mild vinter var til god hjelp for gjennomføringen.

 

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.