Rustjobben på Bømlabrua og Stordabrua måtte lyses ut på nytt

Det kom inn tilbud, men ingen var kvalifisert, ifølge Vegvesenet.

Stålbruer i kystnære strøk er særlig utsatt for fuktskader, og Bømlabrua trenger ny overflatebehandling og vedlikehold.
Stålbruer i kystnære strøk er særlig utsatt for fuktskader, og Bømlabrua trenger ny overflatebehandling og vedlikehold. Foto: Vestland fylkeskommune
12. juli 2022 - 09:15

16. mars bevilget fylkestinget i Vestland penger til opprusting av Bømlabrua. Dermed kunne fylkeskommunen være med på en felles utlysing med Statens vegvesen om avfuktingsanlegg på Bømlabrua og på Stordabrua. Den siste er Vegvesenets ansvar.

Tiltakene på Bømlabrua er kostnadsberegnet til 85 millioner 2022-kroner.

1. juni var fristen for å gi tilbud på det samlede oppdraget.

Veier24 har bedt om å få opplyst hvem som har gitt pris på oppdraget. Vegvesenet ønsker ikke å svare, men opplyser at det kom inn tilbud på tilbud på konkurransen, men ingen av tilbyderne ble kvalifisert.

10. juli ble oppdraget lyst ut på nytt.

Bømlabrua og Stordabrua skal få avfukting av bærekabel og utbedring av eksisterende avfuktingsanlegg.

Oppdraget omfatter:

  • Levering og montering av avfuktingsanlegg for avstivningsbærer og bærekabler for
    Bømlabrua og Stordabrua
  • Skifting av avfuktingsanlegg for sidespenn på Bømlabrua
  • Ettertrekking av bolter i øvre hengestangsfester
  • Overflatebehandling av øvre hengestangsfester, septer og kabelklemmer
  • Utbedring av sikringsvaier på hovedkabler og montasje av vaierbasert
    fallsikringssystem på hovedkabler
De to bruene ligger ikke så langt fra hverandre. <i>Illustrasjon:  Statens vegvesen</i>
De to bruene ligger ikke så langt fra hverandre. Illustrasjon:  Statens vegvesen

Disse hengebruene sto ferdige i 2000/2001, og er utført med luftspunnede
parallelltrådskabler. Kablene ble påført en sinkholdig viklepasta, viklet med ståltråd og så malt.

Bømlabrua er tilknyttet fylkesvei 542. Brulengden er 999 meter, og lengden på bærekablene er 943 meter. Stordabrua er en del av E39. Den er 1079 meter lang, og lengden på bærekablene er 1144 meter.

Entreprenøren vil få tilgang til riggområdet etter nærmere avtale med byggherren, men ikke før 1. november. Oppstart på kablene på Stordabrua blir 15. mars 2023 og oppstart på kablene på Bømlabrua blir 15. mars 2024.

Frist for ferdigstillelse er 30. september 2024.

Stordabrua ligger på E39 mellom Stord og Føyno, og det er tilgang fra E39. Spredekammeret for Stordabrua mot Føyno ligger på en øy, og det er kun tilgang med båt eller via hovedkabler. Øvrige spredekamre er tilgjengelige over land.

Bømlabrua har tilgang fra fylkesvei 542.

Frist for å gi tilbud denne gangen er 23. august.

E39 Bårdshaug bru i Orkanger er stengt.
Les også

Alvorlige skader på E39-bru – stengt med umiddelbar virkning

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.