Fergestrekningen riksvei 13 Hjelmeland-Nesvik ligger i Ryfylke.
Fergestrekningen riksvei 13 Hjelmeland-Nesvik ligger i Ryfylke. (Skjermbilde: Statens vegvesen)

Ny runde for fergekaiene på Hjelmeland og Nesvik: Nå er det HAK som ligger best an

De samme firmaene har gitt tilbud igjen. Og prisene ligger temmelig tett, bare få millioner skiller.

I første utlysing av kontrakten for å bygge nye fergekaier på riksvei 13 Hjelmeland og Nesvik ble alle de tre interesserte entreprenørene avvist, blant annet på grunn av manglende ISO-sertifisering.

Kontrakten ble raskt lyst ut igjen, tilbudsfrist var 2. juli, og de samme tre entreprenørene har gitt nye tilbud på jobben. Og nå få vi håpe de har fått papirene på plass.

Åpningsprotokollen fra 2. juli ser slik ut:

Tilbyder Tilbudssum eks. mva. i kr.
HAK Entreprenør 243.002.145
Skanska Norge 245.528.162
Kruse Smith Entreprenør 247.801.575

Tilbudene skal som vanlig evalueres og kontrollregnes.

I første runde ble alle avvist

Da den opprinnelige fristen gikk ut for å levere tilbud på bygging av nye fergekaier for de kommende hydrogenfergene på riksvei 13 mellom Hjelmeland og Nesvik i Rogaland, hadde tre firmaer meldt seg på. Men de måtte alle avvises.

Tilbudene til både Skanska, Kruse Smith og HAK er blitt avvist av Statens vegvesen, skrev Veier24 for en måned siden.

– Skanska hadde lagt inn et forbehold om bruk av en prefabrikert løsning i tilbudsbrevet, som gjorde at nemnda valgte å avvise tilbudet. Kruse Smith manglet ISO 14000-sertifisering, mens HAK manglet både ISO 9000-sertifisering og ISO 14000-sertifisering, fortalte hovedbyggeleder for prosjektet, Helge Sæland i Statens vegvesen, til Veier24 i begynnelsen av juni i år.

Konkurransen ble raskt utlyst på nytt, med frist til 2. juli for å levere tilbud på oppdraget.

Det var omlag 93 millioner kroner i forskjell mellom laveste og høyeste tilbyder i den opprinnelige anbudskonkurransen.

Skanska var lavest med et tilbud på 231,3 millioner kroner. Kruse Smith fulgte deretter med 241,4 millioner, og tilbudet fra HAK Entreprenør var på 324,5 millioner.

Arbeidet dreier seg altså om doble kaianlegg på Sande og Nesvik fergekaier, og de skal være lagt til rette for både lading og hydrogendrift.

Dagens kaier har for det første ikke tilstrekkelig kapasitet, og i tillegg til utvidelsene skal de også tilrettelegges for hydrogenelektriske ferger. Fergestrekningen skal være pilotprosjekt for utvikling av hydrogenteknologi, og nødvendige tiltak må være gjennomført før nye ferger skal trafikkere sambandet.

Forsiden akkurat nå