Bildet viser lavbrekk 262 meter under havet i Bømlafjordtunnelen. De nye viftene skal monteres av den som får elektro- og SRO-kontrakten. Det skal også settes en jersey-kant gjennom gjennom hele tunnelen på høyre side.
Bildet viser lavbrekk 262 meter under havet i Bømlafjordtunnelen. De nye viftene skal monteres av den som får elektro- og SRO-kontrakten. Det skal også settes en jersey-kant gjennom gjennom hele tunnelen på høyre side. (Bilde: Anders Haakonsen)

Risa kan få stor jobb i Bømlafjordtunnelen

Risa har gode muligheter til å sikre seg kontrakten på oppgradering av den nesten 8 km lange Bømlafjordtunnelen. Jærbuene vil ha 163,7 millioner kroner for jobben. Det er 10 prosent mindre enn nærmeste konkurrent.

Det er Mesta som ligger nærmest med et anbud på 181,8 mill. Ytterligere tre entreprenører er interessert i oppdraget: Scanmatic Elektro fra Arendal (182,6 mill.), Apply TB fra Stavanger (195,2 mill.) og Eltel fra Oslo (202,7 mill.).

Bømlafjordtunnelen er Europas lengste undersjøiske vegtunnel med sine 7 888 meter. Det er ingen gammel tunnel, den ble åpnet i desember 2000, men den er eldre enn EUs tunneldirektiv og må dermed oppgraderes.

140 km kabler

 

Som anbudssummene tydelig viser, er det en svært omfattende jobb som skal utføres. Alt teknisk utstyr bortsett fra pumpeutstyret skal fjernes og erstattes med nytt. Blant utstyr som skal leveres og monteres kan nevnes 13 større fordelinger, 76 automatikkskap, 69 nødstasjonskap, 140 km kabler og 68 km trekkerør.

Det skal også monteres 64 vifter, men levering av disse inngår ikke i entreprisen.

Det nye elektro- og SRO-anlegget blir så omfattende at de gamle tekniske byggene blir for små. Nå skal det bygges seks nye, fire i nisjer i tunnelen og to i dagen.

Sprenging av nisjer for de nye tekniske rommerne ble utført i en egen entreprise.

 
Jersey-kant gjennom tunnelen

 Oppdraget som har vært ute nå omfatter ikke bare elektro- og SRO-arbeid. Den som får kontrakten skal utføre fjellrensk, sette inn 1 400 bolter og legge på 800 kvm med sprøytebetong.

En annen oppgave blir å sette en 90 cm høy jersey-kant gjennom hele tunnelen. Mellom kanten og tunnelveggen skal de nye kablene legges. Over dem skal det støpes et lokk.

Vegvesenet har valgt denne løsningen for å slippe å grave nye grøfter. Dessuten blir det lettere å komme til kablene senere.

Arbeidet skal utføres mellom kl. 22 og kl. 06. Det blir da kolonnekjøring gjennom tunnelen. På dagtid blir det fri ferdsel.

Forsiden akkurat nå