Revidert nasjonalbudsjett: Enige om å nedskalere store motorveiprosjekter

SV fikk i forhandlingene med regjeringspartiene gjennomslag for å bremse framtidige motorveiprosjekter.

F.v.: Kari Elisabeth Kaski (SV), Eigil Knutsen (Ap) og Geir Pollestad (Sp) holder pressekonferanse om revidert nasjonalbudsjett i Vandrehallen i Stortinget tirsdag morgen.
F.v.: Kari Elisabeth Kaski (SV), Eigil Knutsen (Ap) og Geir Pollestad (Sp) holder pressekonferanse om revidert nasjonalbudsjett i Vandrehallen i Stortinget tirsdag morgen. Foto: Stian Lysberg Solum/NTB
Jarle SkoglundJarle SkoglundJournalist
14. juni 2022 - 11:21

Etter tre uker med tøffe forhandlinger la SVs Kari Elisabeth Kaski fram enighet om revidert nasjonalbudsjett tirsdag morgen sammen med Arbeiderpartiets Eigil Knutsen og Senterpartiets Geir Pollestad. Totalt har SV fått flyttet på 3,6 milliarder kroner i regjeringens forslag til revidert nasjonalbudsjett.

Partiene har ikke falt for fristelsen til å sprøyte inn nye oljemilliarder i budsjettet for å oppnå enighet. Kaski bedyret at «det har ikke vært noe mål for oss å øke oljepengebruken» under pressekonferansen i vandrehallen i Stortinget.

– Vi kunne sikkert blitt ferdig for et par uker siden, hvis vi bare hadde økt oljepengebruken. Men det mener jeg hadde vært dårlig for landet på sikt. Det ønsket vi å unngå denne gangen, og det ønsker vi å unngå også framover, sa Eigil Knutsen.

Forslag om nedskalering av motorveiprosjekter

Ett av punktene i avtalen sier at Stortinget ber regjeringen i den varslede gjennomgangen av samferdselsprosjekter fram mot statsbudsjettet 2023 å vurdere og fremme forslag om hvordan store prosjekter kan nedskaleres for å spare natur og matjord, samt spare kostnader og gi rom for en sterkere satsing på vedlikehold og oppgradering av eksisterende samferdselsinfrastruktur.

Den varslede gjennomgangen skal gjøres for prosjekter i Statens vegvesen og Nye Veier. Statens vegvesen og Nye Veier skal også få i oppdrag å vurdere nedskalering av prosjekter med pågående planarbeid.

Partiene er også enige om at en byvekstavtale for Tromsø er viktig for å sikre bærekraftig byutvikling og transportsystemer for framtiden. Partiene viser til regjeringens dialog med Tromsø kommune om byvekstavtale og ber regjeringen komme tilbake til saken i statsbudsjettet for 2023.

 
Les også

Dette er milliardprosjektene

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.