RETTSSAK

Rettstvisten om oppgjøret etter byggingen av fv 33 Tonsåsen og Bjørgo fortsetter: Innlandet anker

Fylkeskommunen er uenig i deler av tingrettsdommen og ønsker at lagmannsretten vurderer flere punkter i dommen.

Fylkesvei 33 ved Tonsåsen er ferdig, men det er ikke etterspillet i rettsapparatet.
Fylkesvei 33 ved Tonsåsen er ferdig, men det er ikke etterspillet i rettsapparatet. Foto: Google Maps
Jarle SkoglundJarle SkoglundJournalist
21. apr. 2023 - 10:32

Vestre Innlandet tingrett behandlet tvisten om sluttoppgjøret mellom fylkeskommunen og entreprenørfirmaet X Anlegg i perioden oktober til desember i fjor. Dom i saken falt den 14. mars.

Fylkeskommunen sendte en anke til Eidsiva lagmannsrett den 20. april, melder Innlandet i en pressemelding.

Les også

Setter inn nye elektriske ferger på sambandet Stokkvågen-Lovund-Træna

Uenig på flere punkt

Fylkeskommunen er uenig i deler av tingrettsdommen og ønsker at lagmannsretten vurderer flere punkter i dommen.

Ett av punktene i dommen som fylkeskommunen ønsker vurdert på nytt, er entreprenørens heving av byggekontrakten før veien var ferdig. Tingretten fant at hevingen var rettmessig, noe fylkeskommunen er uenig i.

Andre forhold som fylkeskommunen ønsker en ny rettsvurdering av, dreier seg blant annet om arbeidsprosesser, dokumentasjon og fakturering.

Krav og motkrav

I tingretten satte X Anlegg fram et krav på 192,4 millioner kroner overfor fylkeskommunen. Dette er betaling som entreprenøren mente å ha rett på i tillegg til kontraktssummen på 149 millioner kroner.

Fylkeskommunen på sin side fremmet et motkrav på 68,5 millioner, blant annet som erstatning for ekstra utgifter til å få bygget vegen ferdig.

Ifølge dommen i tingretten skal fylkeskommunen betale 85,4 millioner kroner til X Anlegg.

Startet i 2018

Det var i sin tid Statens vegvesen som inngikk kontrakt om bygging av ti kilometer ny fylkesvei 33 på Tonsåsen og en kilometer ny vei på Bjørgo, på vegne av daværende Oppland fylkeskommune.

Entreprenørfirmaet som fikk byggeoppdraget het Contexo. Byggestart var våren 2018 og veien skulle være ferdig sommeren 2020.

I januar 2020 tok Innlandet fylkeskommune over ansvaret for byggeledelsen fra Statens vegvesen.

Contexo hevet kontrakten i juli 2020, før veien var ferdig. I november samme år erklærte firmaet seg konkurs. Konkursboet overførte sine økonomiske krav overfor kunder til et nytt firma, X Anlegg AS, som nå er fylkeskommunens motpart i saken.

Betongpeler som ikke nådde ned til fjell var hovedproblemet under byggingen av Seutbrua.
Les også

Partene skal krangle tre måneder i rettssalen om dette veiprosjektet

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.