Nettverksbrua i bakgrunnen skal overta E105 fra hengebrua i forgrunnen. Overtakelsen kan bli utsatt med opptil et år. (Ill.: Statens vegvesen)
Nettverksbrua i bakgrunnen skal overta E105 fra hengebrua i forgrunnen. Overtakelsen kan bli utsatt med opptil et år. (Ill.: Statens vegvesen)

Rettssaken om Bøkfjordbrua avlyst

24. april skulle Borgarting lagmannsrett avgjøre om Vegvesenet kunne la HAK Entreprenør bygge Bøkfjordbrua i Finnmark. Det skjedde ikke. Dagen før ombestemte Vegvesenet seg og går i stedet inn for å gi kontrakten til Skanska.

Bøkfjordbrua er en 284 meter lang nettverksbuebru med et 120 meter langt hovedspenn. Byggingen av den ble utlyst i juli i fjor. Tre anbud kom inn. Det laveste som var på 117,6 millioner kroner, ble gitt av Alta-firmaet HAK Entreprenør. Skanska var nr. to med et anbud 128,7 mill.

13. oktober instilte Vegvesenet på at altaværingene skulle få kontrakten, men Skanska klaget på vedtaket. Bakgrunnen var at man mente at HAK Entreprenør manglet kompetanse til å ta en så stor jobb.

Vegvesenet avviste klagen, men Skanska fikk medhold i tingretten for et krav om midlertidig forføyning som hindret Vegvesenet i å inngå kontrakt med HAK Entreprenør. Vegvesenet anket tingrettens avgjørelse til lagmannsretten, men trakk anken i siste øyeblikk. Dermed går jobben til Skanska hvis ikke Alta-firmaet benytter seg av klageretten.

 

Skjerpete krav

- Vi har vurdert saken på nytt og gått gjennom alle argumenter. Vi har kommet til at HAK Entreprenør ikke fyller kvalifikasjonskravene, sier avdelingsdirektør Bjørg Anita Joki i Statens vegvesen i Finnmark.

- I den nye vurderingen har vi lagt vekt på at Klagenemnda for offentlige anskaffelser (KOFA) nylig vedtok å skjerpe kravene til dokumentasjon for underentreprenører. HAK Entreprenør har ikke levert en forpliktelseserklæringen fra stålleverandør og har heller ikke kompetanse i egen organisasjon for leveranse av stål, sier Joki.

 

Litt merkelig

Vedtaket om å trekke anken betyr ikke nødvendigvis at siste ord er sagt. HAK Entreprenør har nå 10 dagers klagefrist. - Vi skal bruke denne tiden på å vurdere om vi skal benytte oss av muligheten til å klage, sier daglig leder i firmaet, Ole Heggeli.

- Jeg synes saksbehandlingen er litt merkelig. Nå har vi ventet et halvt år på en avgjørelse, og så

trekker Vegvesenet anken dagen før saken skal opp i retten, sier han.

Heggeli synes ikke det er riktig at det bare er bedriftens kompetanse som skal vurderes. - Det er mye kompetanse blant de ansatte. Jeg har jobbet med store bruer hos Aas-Jakobsen, og jeg var prosjektleder for det østerrikske firmaet Alpine Bau, som bygde en del av Kåfjordbrua i Alta. Firmaet gikk konkurs men byggingen pågikk, men det var ikke på grunn av virksomhet i Norge.

 

Prosjektleder på Nesbrua

Ole Johan Aas, som også er i ledelsen av firmaet, har 12 års erfaring fra konsultentfirmaet Barlindhaug. Han var prosjektleder for et tysk/østerriksk arbeidsfellesskap som bygde Nesbrua i Grong for 60 millioner kroner, sier Ole Heggeli.

Bøkfjordbrua inngår i en nesten 6 km lang strekning på E105 mellom Bjørkheim og Elvenes i Sør-Varanger like ved grensen mot Russland.

Da brua ble sendt ut på anbud, planla Vegvesenet åpning høsten 2016. Nå kan åpningen bli utsatt med opptil et år. Grunnen til den store forsinkelsen er vanskelig arbeidsforhold om vinteren. Utsettelsen av byggestart fører til at det blir en ekstra vinter i byggetiden.

 

 

 

Forsiden akkurat nå