DRIFT OG VEDLIKEHOLD

Rekordstor driftskontrakt på 800 millioner kroner undertegnet tirsdag kveld

Mesta vant storkontrakten Telemark vest

Regionvegsjef Kjell Inge Davik inngikk kontrakten verdt 800 millioner kroner med administrerende direktør Kurt Opseth i Mestad AS. Samferdselssjef Hildegunn Sørbø i Telemark fylke er godt fornøyd med kontrakten. Foto: Tor Arvid A. Gundersen
Regionvegsjef Kjell Inge Davik inngikk kontrakten verdt 800 millioner kroner med administrerende direktør Kurt Opseth i Mestad AS. Samferdselssjef Hildegunn Sørbø i Telemark fylke er godt fornøyd med kontrakten. Foto: Tor Arvid A. Gundersen Tor Arvid A. Gundersen
23. mai 2018 - 09:34

Administrerende direktør Kurt Opseth i Mesta og regionvegsjef Kjell Inge Davik i Statens
vegvesen Region sør, skrev under den historiske kontrakten. 

Ikke lavest

– I den nye kontrakten er det satt mye tøffere krav til miljø enn tidligere, sier regionvegsjefen i en pressemelding. 

Entreprenøren er også pliktig å ha lærlinger tilsvarende fire prosent
av arbeidstimene, i tillegg har underentreprenørene tilsvarende krav for en prosent av
arbeidstimene.

Ved tildeling av kontrakten ble kvaliteten på tilbudene vurdert sammen med prisen. 

I alt fire entreprenører hadde meldt seg til oppdraget da anbudsfristen gikk ut i mars. Presis Vegdrift AS lå lavest med en pris på 784.197.766. Mesta - som nå altså har fått kontrakten - bød 798.879.00.

LES OGSÅ: Mot milliarden for driftskontrakt i Telemark

Bedre utnyttelse

– Den nye kontrakten gjelder for åtte år, ikke fem som tidligere. Det vil gjøre det lettere for entreprenøren å få bedre lønnsomhet for maskindriften, fortsetter Davik. I tillegg er det tydelig krav til hovedentreprenørens kompetanse og hvordan oppgaven skal utføres.


Administrerende direktør Opseth opplyser at Mesta vil investere i maskiner for 60 millioner kroner. Fordi kontraktstiden er utvidet, forventer han å få utnyttet maskinparken bedre.

Samtidig med investeringen skal 35 stillinger besettes til Mestas kontor i Vrådal.

Stort område

Kontraktsområdet er geografisk stort og innbefatter drift- og vedlikehold av 843
kilometer vei i kommunene Vinje, Fyresdal, Nissedal, Tokke og Kviteseid i tillegg til
Gautefallsheia i Drangedal.
– I kontrakten inngår også hele E134 over Haukelifjell til Røldal i Hordaland på den andre
siden av fjellet. Her satser vi ekstra og har ansatt en person hos oss som skal følge denne
høyfjellstrekningen på nært hold, opplyser regionveisjefen. 

Ikke salting

De vestre delene av Telemark er ikke de mest trafikkerte, men området omfatter veger som gir ekstra utfordringer. Det gjelder bratte bakker og høyfjellstrekningen over Haukeli.

Ingen av vegene i kontrakten har barmarksstrategi, noe som betyr at det ikke skal saltes. Unntaket er i overgangsperioder når spesielle værforhold gjør at salt kreves.
Kontraktsperioden starter 1. september i år og varier i åtte år.

Kotraktsperioden starter 1. september. 

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.