TUNNELER

Rehabilitering: Slår sammen tre tunneler i Årdal til én entreprise

Oppgraderingen av tre fylkesvegtunneler i Årdal er nå lagt ut på anbud. – Et utfordrende oppdrag, sier prosjektlederen.

Kolnostunnelen ligger på fv 53 langs Årdalsfjorden.
Kolnostunnelen ligger på fv 53 langs Årdalsfjorden. Foto: Google maps
Jarle SkoglundJarle SkoglundJournalist
6. nov. 2019 - 05:00

Oppdraget gjelder den 2412 meter lange Finnsåstunnelen, den 1549 meter lange Steggjatunnelen og den 658 meter lange Kolnostunnelen som alle ligger langs fylkesvei 53 gjennom Årdal.

Tunnelene ble bygget på på begynnelsen av 80-tallet, og er modne for en omfattende oppgradering.

Hydrotug1 er verdens første taubåt med forbrenningsmotor som skal kunne gå 100 prosent på hydrogen. Antwerpen havn har ambisjoner om å redusere utslippene fra havna ved å benytte alternative drivstoff.
Les også

Dette er verdens første taubåt med hydrogenmotor

Prosjektleder Sveinung Hovland i Statens vegvesen forteller til Veier24 at dette er et utfordrende oppdrag for entreprenørene.

– Her skal alt av eksisterende installasjoner rives ut, inkludert aluminiumsplater og pe-slum. Det skal sprenges nye havarinisjer og graves grøfter på begge sider i tunnelen for elektrisk anlegg og spylevannsledning med sandfangkummer. Og det skal monteres ny vann- og frostsikring, i tillegg til alt som kreves av ny elektronikk knyttet til nødstasjoner, lys og overvåking.

Finsåstunnelen er med sone 2412 meter den lengste av de tre tunnelen som skal rehabliteres. <i>Foto:  Googlemaps</i>
Finsåstunnelen er med sone 2412 meter den lengste av de tre tunnelen som skal rehabliteres. Foto:  Googlemaps

Frist for innlevering av tilbud på oppdraget er satt til 16. desember, og Sveinung Hovland forteller at Statens vegvesen skal stå for utlysingen og tilbudsåpningen.

Så blir det fylkets nye vegadministrasjon i fylket Vestland som skal evaluere tilbudene og stå for tildelingen av oppdraget.

Oppstart for den valgte entreprenøren vil dermed bli litt ut i 2020, og alle tre tunnelene skal være ferdig rehabilitert innen utgangen av 2021.

At det har vært få dødsfall i forbindelse med tunnelbranner i Norge, mener TØI-forsker Alena Katharina Høye kan være flaks. Da et vogntog lastet med 27 tonn brunost tok fyr i Brattlitunnelen i Nordland i 2013 og brant i fire døgn (bildet), kom ingen alvorlig til skade.
Les også

Disse fire tunnelene er Norges mest brannfarlige

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.