Bildet viser den planlagte brua på E39 over Bjørnafjorden. Den ligger nord for Langenuen hvor regjeringen nå har bestemt seg for plasseringen av brua som skal krysse fjorden.
Bildet viser den planlagte brua på E39 over Bjørnafjorden. Den ligger nord for Langenuen hvor regjeringen nå har bestemt seg for plasseringen av brua som skal krysse fjorden. (Ill: Vianova/Baezeni)

Hordfast

Regjeringa har valgt ny E39-trasé mellom Stord og Os

Fulgte kommuneflertallet, og går for det sørligste bru-alternativet over Langenuen.

Regjeringen har i dag vedtatt den statlige kommunedelplanen for E39 mellom Stord og Os, og har bestemt at ny E39 mellom Stord og Os skal gå via den sørlige kryssingen av Langenuen mellom Jektevik i Stord kommune og Hodnanes i Tysnes kommune - det såkalte alternativ F.

– Vi har lyttet til lokale interesser og valgt den traseen vi tror vil gi den beste utviklingen for dette området, sier kommunal- og moderniseringsminister Monica Mæland i en pressemelding fra departemenet.

Fire års planlegging

Arbeidet med kommunedelplanen startet opp allerede i 2015.

– Det har vært en lang planprosess, men nå har vi nådd en ny milepæl i planleggingen av Hordfast og fergefri E39. Dette er et prosjekt som krever ekstra grundig planlegging, både for å finne gode løsninger og for å redusere kostnadene, sier Mæland.

Omtrent her hvor ferga fra Jektvik på Stord går over Langenuen, skal E39-brua krysse samme sund over til Tysnes (i bakgrunnen). Foto: Google Maps

Samferdselsminister Jon Georg Dale påpeker at Hordfast er et viktig prosjekt både lokalt, regionalt og nasjonalt, fordi det binder sammen bo- og arbeidsregioner, og reduserer reisetiden med én time.

I det endelige planforslaget fra Statens vegvesen gjensto to hovedalternativer. Alternativ B som krysser Langenuen mellom Raunholm og Nese, og alternativ F med kryssing mellom Jektevik og Hodnanes. Vegvesenet har anbefalt alternativ B, først og fremst fordi dette alternativet gjør det mulig å utsette en lenger del av strekningen på Stord. Ellers er det begrensede forskjeller mellom alternativene.

Forskjellene i investeringskostnader er beregnet til å være 100 mill. kr. mer for alternativ F enn for alternativ B.

– Regjeringen har vurdert begge alternativer, og mener det er små forskjeller når det gjelder nasjonale interesser. I denne saken har derfor de lokale og regionale interessene veid tungt. Ut fra dette har regjeringen besluttet å vedta alternativ F, med sørlig kryssing av Langenuen, skriver Mæland i meldingen.

Truer regnskog

Ny E39 på strekningen vil medføre store naturinngrep, og særlig på Tysnes er konfliktene store, ettersom traseen er lagt gjennom ubebygde områder.

Trasé F er valgt for den kommende E39 mellom Stord og Os i Hordaland.

På øya Reksteren er det en rekke forekomster av den truete naturtypen kystregnskog. Særlig rundt Bårdsundet er tettheten av regnskogforekomster stor. Kystregnskog er en trua naturtype. E39 Stord-Os vil gå gjennom kjerneområdet for denne naturtypen i Norge og verden, og også flere andre strekninger av E39 berører kystregnskog. Disse spesielle regnskogene på Vestlandet utgjør en stor del av den europeiske utbredelsen av slike skogtyper.

Flere, blant annet fylkeskommunen og fylkesmannen i Hordaland, har tatt til orde for at E39-traseen burde gå i tunnel og senketunnel gjennom dette området, nettopp for å spare kystregnskogen for veiinngrep.

En senketunnel er imidlertid beregnet å fordyre prosjektet med mer enn en milliard kroner, og både Vegvesenet og departementet mener at nytten av senketunnel ikke står i stil med kostnaden. Man har derfor ikke gått videre med dette forslaget.

Regjeringen har imidlertid bedt om at det i arbeidet med reguleringsplan legges vekt på ytterligere å begrense inngrep i verdifull natur. I tillegg skal økologisk kompensasjon utredes og vurderes.

Forsiden akkurat nå