Illustrasjonsfoto.
Illustrasjonsfoto. (Foto: Colourbox)

Rapport: Foreslår rettsmedisinsk obduksjon av alle som blir drept i trafikken

I dag obduseres rundt 58 prosent av de trafikkdrepte.

Tirsdag ble en rapport med tiltak og lovforslag om at alle trafikkdrepte skal obduseres lagt fram.

Rapporten er utarbeidet av en arbeidsgruppe ledet av Samferdselsdepartementet, med deltagere fra Helse- og omsorgsdepartementet, Justisdepartementet, Vegdirektoratet, Statens vegvesens ulykkesanalysegruppe (UAG), Statens Havarikommisjon for transport (SHT), Politiet, Riksadvokaten og Oslo Universitetssykehus.

LES OGSÅ:  TSF ønsker kartlegging av arbeidsrelaterte ulykker på vei

Straffbar handling

I rapporten, som nå sendes på høring, utredes forslag om rettsmedisinsk obduksjon av alle trafikkdrepte og adgang for Statens vegvesens ulykkesanalysegruppe til å innhente helseopplysninger om den trafikkdrepte.

– Ulykkestallene på norske veier går heldigvis stadig nedover, men hvert menneskeliv som går tapt i trafikken er ett for mye. I arbeidet med å hindre flere trafikkulykker, er det viktig å forstå hvorfor ulykkene skjer. Det er i dag relativt få trafikkdrepte som blir obdusert, og antallet varierer mye rundt om i landet. En bredt sammensatt arbeidsgruppe foreslår nå rettsmedisinsk obduksjon av alle trafikkdrepte. Det synes jeg er interessant, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen i en pressemelding. 

– Det å vite årsaken til en dødsulykke kan være viktig for de pårørende, og kunnskapen kan også hjelpe oss til å forebygge både ulykker og dødsfall i trafikken. Å forebygge trafikkulykker er viktig for folkehelsen, legger helseminister Bent Høie til.

I rapporten heter det blant annet: 

«Etter arbeidsgruppens oppfatning bør det begjæres rettsmedisinsk obduksjon av
alle trafikkdrepte, da dødsfallet som hovedregel vil være voldt enten ved en straffbar
handling, selvdrap eller ulykke. Selv om en etterforskning avkrefter at dødsfallet kan
knyttes til en straffbar handling, vil resultatet fra obduksjonen fortsatt være viktig for
samfunnet. Dette for å belyse og gi kunnskap om hendelsesforløpet, årsaksfaktorer
og skademekanismer ved trafikkulykken.»

Les hele rapporten her

LES OGSÅ: Arbeidstilsynet tror det er mye underrapportering av ulykker i vei og transportsektoren

 Fornøyd

Forbundet MA - Rusfri Trafikk, har i flere år kjempet for at alle som omkommer i trafikken skal obduseres. 

– Vi er glade for at rapporten endelig foreligger og at konklusjonen er at rettsmedisinsk obduksjon skal gjennomføres på alle trafikkdrepte, sier generalsekretær Elisabeth Fjellvang Kristoffersen i en artikkel på eget nettsted.

Generalsekretær i MA, Elisabeth Fjellvang Kristoffersen. Foto: Espen Solli/Pronto Kommunikasjon/MA

I perioden 2011-2016 ble i gjennomsnitt 58 prosent av de som omkommer i trafikkulykker i Norge obdusert, mens i andre europeiske land obduseres rundt 95 prosent.

– Obduksjon vil eliminere mørketall blant annet når det gjelder ruspåvirket kjøring. Det er viktig med en pålitelig statistikk for å kunne forebygge og hindre ruskjøring enda bedre. Obduksjon gir i det hele tatt svar der undersøkelser på åstedet for trafikkulykker kommer til kort. Dette er nødvendig for å nå nullvisjonen om ingen drepte eller hardt skadde i trafikken, sier Kristoffersen. 

Forsiden akkurat nå