DRIFT OG VEDLIKEHOLD

Presis Vegdrift leder i kampen om å brøyte riksveier i Hallingdalen og Valdres

Ifølge Vegvesenet har Presis Vegdrift levert det beste forholdet mellom pris, oppdragsforståelse og klima.

Snøbrøyting, fv 520, Hellandsbygd i Sauda, februar 2020
Snøbrøyting, fv 520, Hellandsbygd i Sauda, februar 2020 Illustrasjonsfoto: Bjørn Lund
13. apr. 2021 - 13:04

Noen av tilbyderne som ønsker å drifte riksveiene i Hallingdal og Valdres, vil redusere kontraktenes CO2-utslipp med opptil 85 prosent, skriver Vegvesenet i en pressemelding.

Det skal skje ved bruk av elektriske kjøretøy, biodrivstoff, effektivisering av driften og mest mulig gjenbruk og resirkulering av avfall som genereres i kontrakten.

Slik ser Climeworks for seg at et anlegg for fangst av CO2 fra lufta kan se ut i Norge.
Les også

Får 26 mill. Vil fange CO2 fra lufta i Norge: – Viktig skritt i riktig retning

Utstillingsvindu

– Vi tror at denne kontrakten kan bli et utstillingsvindu for klimaløsninger i framtidens driftskontrakter. Tilbudene overgår våre forventninger til kutt i klimautslipp, sier prosjektleder Mizanur Rahaman i Statens vegvesen i meldingen.

For første gang skal Statens vegvesen inngå en driftskontrakt der miljø skal vektes i tillegg til pris ved tildelingen.

Av de fire entreprenørene som meldte seg på i konkurransen om å drifte vegene i Hallingdal og Valdres de neste fem til åtte årene, ligger Presis Vegdrift best an i konkurransen.

– Presis Vegdrift har levert det beste forholdet mellom pris, oppdragsforståelse og klima. De har tatt mål av seg å redusere CO2-utslippene i Hallingdal/Valdres-kontrakten med opptil 85 prosent, sier Rahaman i meldingen.

Les også

Skarp konkurranse

Hallingdal/Valdres-kontrakten blir tildelt etter et to-konvolutt-system. Konvolutt 1 inneholder en beskrivelse av entreprenørens kontraktforståelse (vektes 10 prosent) og beskrivelse av hvordan de vil redusere kontraktens CO2-utslipp (vektes 20 prosent). Konvolutt 2 inneholder pris (vektes 70 prosent).

Etter at Statens vegvesen hadde kontrollert og vektet innholdet i konvolutt 1, ble konvolutt 2 åpnet fredag 9. april. Tilbyderne hadde følgende priser:

Entreprenør Tilbudssum i kr. eks. mva.
Engebretsen Ingeniør – Entreprenør 309.422.387
Presis Vegdrift 339.821.659
Mesta 388.848.760
Veidekke Industri 403.441.216

Prosjektleder Mizanur Rahaman oppsummerer:

– Mesta var den som leverte best på oppdragsforståelse og klima. På klima leverte de såpass bra at de faktisk har overgått det vi kunne forvente, sier han.

– Presis Vegdrift skåret veldig bra på klima selv om de var litt svakere enn Mesta, men har det beste forholdet mellom pris, oppdragsforståelse og klima.

Statens vegvesen skal nå kontrollregne og kvalitetssikre tilbudene.

Les også

 

 
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.