Jubelen brøt løs blant de tilreisende fra øyene utenfor Sunnmøre og Romsdal da avstemmingen viste flertall for at arbeidet med Nordøyvegen skulle fortsette.
Jubelen brøt løs blant de tilreisende fra øyene utenfor Sunnmøre og Romsdal da avstemmingen viste flertall for at arbeidet med Nordøyvegen skulle fortsette. (Foto: Kjell Herskedal)

Politiker-ja til Nordøyvegen: Kan stå ferdig allerede i 2022

Skanska har varslet at de kan forsere hovedkontrakten på Nordøyvegen med inntil ett år. Det betyr atdet kan bli åpning av vegen i 2022 i stedet for 2023, til tross for forsinkelsen på 3-4 måneder i høst.

Dette får veier24 opplyst av samferdselssjefen i Møre og Romsdal, Arild Fuglseth og prosjektkoordinator for Nordøyvegen, Morten Mortensen.

Begge fulgte debatten i fylkestinget i Molde tirsdag, der det med 26 mot 21 stemmer ble vedtatt at kontrakten med Skanska skal signeres og at arbeidet med Nordøyvegen dermed skal fortsette.

Skriver kontrakt

– Det som egentlig ble vedtatt er at kontrakten som er inngått med Skanska på vel 3 milliarder kroner skal signeres. Det vil nå bli gjort. Skanska har forlenget sin vedståelsesfrist til 14. januar, men vi regner med å kunne signere allerede før jul, sier Morten Mortensen til veier24.

– Like over nyttår går vi inn i en samhandlingsfase med Skanska og Statens vegvesen. Da vil vi lage en framdriftsplan. I februar vil det være klart for oppstart av hovedkontrakten, fortsetter han.

Fuglseth opplyser at forsinket igangsetting med ca 4 måneder kompenseres gjennom en kostnadsindeks. Denne har tidligere år ligget på rundt 5 prosent.

– Hva er årsaken til at prosjektet – til tross for denne forsinkelsen i høst – kan drives raskere enn forutsatt?

– Det skyldes mye et robust opplegg med mange maskiner og mannskaper som settes inn på anlegget samtidig, og i tillegg en smart løsning med Haramsøytunnelen som vil gi innsparing av tid.

Stemte med hjertet

Fylkestinget i Møre og Romsdal brukte nesten to og en halv time før det ble stemt over tre forslag, hvorav fylkesutvalgets flertallsforslag fikk klarere oppslutning enn mange hadde tippet på forhånd.

Samferdselssjef Arild Fuglseth og prosjektkoordinator for Nordøyvegen, Morten Mortensen var på plass i fylkestingssalen, foran rundt 300 tilreisende fra Nordøyene. Foto: Kjell Herskedal

Dette kan skyldes at over 300 hadde tatt turen til Molde med busser og hurtigbåt fra Nordøyane, så mange at ikke alle slapp inn. Den uvanlige publikumsoppslutningen på et fylkestingsmøte skapte en stemning som gjorde inntrykk på skeptikerne. Mange av dem landet ned på ja-siden og erkjente at de stemte med hjertet mer enn med hodet.

– Jeg er øyboer selv og vet hva det betyr å leve med ferjer. Jeg vet også hvilken risiko vi tar for økonomien til fylkeskommunen. Hos meg er ikke hjerte og hode koordinert i denne saken, men jeg velger å stemme med hjertet i dag, sa Roger Osen (Ap) fra Smøla.

Blant fylkespolitikerne har Kristin Sørheim (Sp) og Frank Sve (Frp) vært blant de sterkeste pådriverne for Nordøyvegen.

– Alternativet til Nordøyvegen er ferjer til evig tid, sa Sve som kritiserte fylkesrådmann Ottar Brage Guttelvik for en feilregning på 1,2 milliarder kroner, og for å reise til samferdselsministeren i Oslo sammen med fylkesordfører Jon Aasen uforberedt og uten skikkelig vilje til å følge opp det politikerne hadde bestemt.

– Dere kunne like godt ha gitt reisepengene til Frelsesarmeen, sa Sve.

Mange i salen, inkludert fylkesordfører Jon Aasen, reagerte sterkt da Knut Flølo (Frp) beskyldte administrasjonen i fylkeskommunen for å svartmale og for å reise til samferdsesministeren, og egentlig be om at prosjektet fylkespolitikerne ønsket seg ikke måtte bli gjennomført.

Kristin Sørheim (Sp) la vekt på at det er en banebrytende finansieringsmodell som er lagt til grunn for prosjektet og at veganlegget vil skape optimisme, vekst og trivsel. Hun mener bestemt at Statens vegvesens ramme på 4,9 milliarder kroner + en usikkerhetsmargin på 700 millioner kroner skal være tilstrekkelig for å komme i mål.

Dyrt og usikkert

På «nei»-siden var det stort sett bare folk som egentlig ønsket å bygge Nordøyvegen, men som innså at dette vil bli et for tungt økonomisk løft for en fylkeskommune som allerede er på god veg mot Robek-lista.

Torgeir Dahl (H) viste til at kostnadsanslaget for prosjektet har økt fra 1,8 milliarder kroner i 2009 til 2,9 milliarder i 2012, videre til 3,9 milliarder i 2016 og nå til mellom 5,1 og 5,6 milliarder kroner, alt etter hvilket regnestykke som legges til grunn.

– Det hjelper ikke å ha penger om 30 år når regningen skal betales om 10 år, sa fylkesvaraordfører Gunn Berit Gjerde fra talerstolen. Ikke ofte at et vegprosjekt får såpass stor medieoppmerksomhet som Nordøyvegen. Foto: Kjell Herskedal

– Ingen kan garantere for nye overskridelser. Jeg kan ikke være med å ta ansvar for et slikt prosjekt, med de usikkerhetene som er. For meg er kunnskap og utdanning den viktigste oppgaven for fylkeskommunen, sa Dahl.

Yvonne Wold (SV) foreslo å stoppe prosjektet Nordøyvegen helt, og fikk fire stemmer for det.

– Vi må ta økonomien på alvor og tenke litt på neste generasjon, sa Wold.

Gunn Berit Gjerde (V) fastslo at folket på Nordøyane utgjorde 1 prosent av befolkningen i Møre og Romsdal.

– Vi kan ikke sette hele økonomien i fylket i spill for dette prosjektet. Det hjelper ikke å ha penger om 30 år når regningen skal betales om 10 år, sa hun.

Per Vidar Kjølmoen (Ap) påpekte at de politikerne som er ivrigst på å bygge Nordøyvegen også har vært ivrigst på å øke gjeldsnivået i Møre og Romsdal tidligere.

– En privatperson ville aldri fått lån på det grunnlaget Møre og Romsdal fylkeskommune har når de skal låne seg opp til på bygge Nordøyvegen, sa Kjølmoen. Han hadde lyst til å stemme ja, men klarte det ikke.

LES OGSÅ: Nordøyvegen: Her er alt du trenger å vite om det omstridte milliardprosjektet

LES OGSÅ: Kjerringa mot strømmen blant Møre og Romsdals fylkespolitikere: Sier nei til Nordøyvegen

Forsiden akkurat nå