Bildet viser rundkjøringen hvor fylkesvegene 174 og 459 møtes. Kulverten under jernbanen vil kreve en betydelig del av anleggsutgiftene. (Ill.: Statens vegvesen)
Bildet viser rundkjøringen hvor fylkesvegene 174 og 459 møtes. Kulverten under jernbanen vil kreve en betydelig del av anleggsutgiftene. (Ill.: Statens vegvesen)

PEAB leder jevn kamp på Jessheim

Det er stor oppslutning og jevn kamp om kontrakten på tverrvegen på Jessheim. Åtte entreprenører har gitt anbud, men bare 13 prosent skiller nr. en og nr. sju. Lavest ligger PEAB med 138,3 millioner kroner.

Nest lavest ligger Veidekke med 141,4 mill., fulgt av Implenia med 141,8 mill. Den videre rekkefølgen er: Johan Rognerud fra Jessheim (147,1 mill.), Oslo Vei (147,9 mill.), NCC (152,3 mill.), PA Entreprenør (156,6 mill.) og Skanska (163,1 mill.).

Seksjonsleder på Utbygging Romerike i Region Øst, Bjørn Kåre Steinset er godt fornøyd både med oppslutningen og konkurransen. - Vi håper at de jevne prisene viser at konkurransegrunnlaget er godt. Det kan bety at det ikke blir mye tilleggskrav senere. Men vi kunne godt tenkt oss at prisene hadde vært lavere, sier han.

 

Kulvert under jernbanen

Jessheim er senter i Ullensaker kommune i Akershus. Tverrvegen skal gå mellom fylkesvegene 174 og 459. Fylkesveg 174 er en omkjøringsveg rundt Jessheim som ble etablert for å avlaste tettstedet for trafikkøkningen som fulgte etter at Gardermoen ble hovedflyplass. Fylkesveg 459 er Ringveien, en liten ring som går såvidt utenom Jessheim sentrum.

Tverrvegen blir 640 meter lang. På ca. halvparten av strekningen skal den følge traséen til en lokalveg gjennom et industriområde. Det som presser prisen opp er en jernbanekryssing like nord for Jessheim stasjon. Vegen skal gå i kulvert under jernbanen. I krysningspunktet er det fire jernbanespor i dag. Et av dem har ingen funksjon lenger og skal fjernes. Jernbaneverket forlanger at to av de tre andre skal kunne brukes i hele anleggstiden.

 

To meter lavere

Kulverten blir en betydelig konstruksjon. Vegvesenet regner med at 5 000 kbm betong vil gå med til å støpe den. Sporene blir lagt i en bue utenom krysningspunktet mens arbeidet pågår.

Entreprisen omfatter også arbeid på fylkesveg 459. Denne må senkes for å tilpasses en rundkjøring hvor den skal møte tverrvegen. Rundkjøringen vil ligge to meter lavere enn vegen ligger i dag. Det skal også gjøres tiltak for myke trafikanter på fylkesveg 459.

Jobben må være fullført innen september 2014.

 

 

Forsiden akkurat nå